Wednesday, December 24, 2008

Colmar Tropicale

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Minggu lepas, kami satu bahagian telah mengikuti bengkel penyedian dokumen ISO dan sasaran kerja tahunan (SKT) di Colmar Tropicale, Bukit Tinggi, Pahang.

nak dijadikan cerita, bengkel ini memang seronok kerana dasarnya yang santai dan dapat mengeratkan hubungan sesama kami. Dan ini adalah kali pertama aku mengikuti program berkursus atau lebih tepat seperti hari keluarga bahagian ini...hehehe...

bengkel ini memperkenalkan aku dengan geng2 unit sukan yang memang gila bersama bosnya dan juga salah satu tempat peranginan yang popular di Malaysia...yeahhh..





selepas ice breaking (ramai pegawai tak de lagi time nie...)



malam tournament bowling




jenjalan time....

Read more...

Tuesday, December 23, 2008

Bukankah Kepadamu Dulu Telah Aku Katakan

Seorang pengembara yang baru pulang
tiada rupa terukir diwajahnya
tiada kata, tiada bahasa, terucap dibibirnya
melutut dia dihadapannya
hanya tangisan melukis perasaan

maka, berkatalah si ayah kepada anaknya;
bukankah kepadamu dulu telah aku katakan
bahasamu,jati dirimu
cintailah dia,
hargailah dia
daulatkanlah dia
kuasailah dia sebaik-baiknya
rupa-rupanya pesan ini tidak kau hiraukan
maka kekallah engkau selamanya
ada wajah, tiada rupa

Kata si ayah lagi;
bukankah kepadamu dulu telah aku katakan
agamamu tonggak hidupmu
berpeganglah kepadanya
pelajarilah dia sedalam-dalamnya
taatilah dia
jangan engkau salahgunakan dia

rupa-rupanya engkau tidak mempedulikan
maka kosonglah harimu
maka tanduslah jiwamu
tercari-cari dalam kembara yang tidak perlu

Sambung si ayah lagi;

bukankah kepadamu dulu telah aku katakan
bumi ini tempat berpijak
langit ini tempat berteduh
pijaklah bumi ini dengan segala kecintaan
junjunglah langit ini dengan segala kebanggaan
jelajahlah seluruh dunia dengan sauhmu kukuh disini

Rupa-rupanya engkau memilih untuk menganggap sepi
maka terpinggirlah hidupmu kini
tiada bumi untuk dipijak
tiada langit untuk dijunjung
tiada kompas ditanganmu untuk membantumu mancari jalan pulang

sambil menekan-nekan bahu anaknya
yang bagaikan alon degerak esak tangisan
Si Ayah mengakhiri kata;

usahlah kau tangisi juga lagi
usahlah kau kesali juga lagi
bukankah kepadamu dulu telah aku katakan
bukankah kepadamu dulu telah aku katakan
bukankah kepadamu dulu telah aku katakan

Awang Had Saleh

Read more...

Monday, December 15, 2008

Syurga Baru....

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

kata orang, rumahku, syurgaku....ye laaa...

Al-kisahnya bermula begini, semalam, balik dari seminar AUG, aku hantar sistem pesanan ringkas kat adik aku, tanya siapa ada di rumah, minta ambik aku di ofis. adik aku balas " rumah mana??"...aku balas.."erk, umah mana?? 2-2 la"...dia tak balas, aku menghadap komputer sekejap...lalu aku call,
"ada mana??"
"umah sg. merab (pinggiran putra)...tadi mandi"..
" siapa ada kat sana?? soh amik aku kat ofis...siapa ada kat umah kajang??"
" mana ada sesiapa...suma dah pindah sini..."
"erk....aku terkedu.." (arghhh....)

abg aku yang jemput...masuk umah 'baru'...erk...
rasa berperang ngan diri sendiri....

malam tu, kami semua keluar makan malam....
tibe2 adik aku yang baru lepas SPM bersuara,
"kak, ko pasang streamyx la kat umah. Aku bosan giler, kalo kat kajang, leh gak aku kuar carik keje...kat sini tercongok macam orang gile"

"hahahha, ko dok la kajang ngan abang....ko minta la kat mak, mak yang soh pindah...."

sebenarnya sebelum aku ke seminar, mak kata nak pindah barang separuh dulu...lepas krismas baru pindah semua....aku balik, erk....ala, sedihnya....

malam tadi juga, abah aku ala-ala 'protes'. katanya, ramai orang2 surau n taman bising, pindah tak bagitau n pelik kenapa tiba-tiba kami pindah....(sebenarnya bukan tiba-tiba, rancangan dah lama, tapi kami semua berjaya menghalang mak, tapi kali ini gagal....huhuhu)


dan al-kisahnya bersambung......

hari ini, aku keluar rumah lambat nak ke ofis, 1st time dari rumah 'baru'...dan aku SESAT...
huhuhuh....sib baik aku familiar gak jalan2 kat putrajaya nie.....huhuhuhuhu


p/s: selamat pengantin baru NOON @ nurfitri, maaf aku tak dapat hadir ke majlis persandingan ko...apapun tahniah....erk, aku juga masih belum inform geng2 west n reko aku dah pindah....minggu depan sajala aku lepak sana.....nasib baik abg still dok sana...

Read more...

Tuesday, December 9, 2008

Selangor Negeriku III

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..



klik paparan untuk lebih jelas.

Secara peribadinya aku setuju dengan apa yang diperkatakan oleh Sultan Selangor ini. Sebagai rakyat, ambillah kata-kata ini dan fahamilah isi patinya....

p/s: erk, nanti pindah putrajaya, tak bolehlah ngaku anak Selaangor ke?? eh, saya tetap anak Selangor...

Read more...

Friday, December 5, 2008

Bukan Kerana Pangkat.........

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

owh, aku bukan terlalu sibuk hinggakan tiada kesempatan untuk mengemaskini blog ini..tetapi aku baru berpindah rumah, kembali ke pangkuan keluarga, dan memandangkan tiada internet, maka aku membiarkan sahaja laman ini...di pejabat, minggu ini, ada beberapa perkara perlu diselesaikan, maklumlah nak hujung-hujung tahun...

aku sedang membaca sebuah buku yang pada pandangan aku sangat menarik...berbeza dengan buku-buku biografi yang pernah aku baca sebelum ini, kerna buku ini terlalu jujur dan sangat menitik berat fakta. Buku biografi "Bukan Kerana Pangkat : Tun Dr. Ismail dan Masanya". Pada kengkawan, aku memang syorkan kalian membacanya.

Tun Dr. Ismail adalah Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika Tun Razak menjadi Perdana Menteri. Beliau adalah antara tokoh yang banyak memberi sumbangan kepada kemerdekaan negara, pembangunan Malaya selepas merdeka dan pembentukkan Malaysia. Beliau meninggal dunia sebelum Tun Razak akibat komplikasi jantung yang dialaminya. owh, aku akan berkongsi kisahnya setelah aku tamat membaca buku ini nanti.

ada petikan yang ingin aku kongsi :

1. Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)

"Sebagai Menteri Dalam Negeri dan Keselamatan Dalam Negeri, saya memiliki kuasa yang luas dan juga mengendalikan urusan keselamatan dengan Singapura dan Thailand. Undang-undang paling kontroversi ialah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Begitu hebat kontroversi yang bergolak dan masih bergolak akta ini. Kalangan penentang berkata berkata Akta ini tidak sejajar dengan demokrasi, terutama peruntukkan yang memberi kuasa kepada polis untuk memberkas sewenang-wenangnya dan menahan orang tanpa perbicaraan. Kalangan pelajar membantah fasal tentang sijil kesesuaian dalam akta ini dan sejak saya bersara,fasal itu telah digantung. Saya tetap berpegang , sejak dahulu hingga sekarang, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri perlu bagi keselamatan negara ini, terutama bila demokrasi ditafsirkan seperti di negara ini. Bagi mereka yang membangkang kerajaan, demokrasi ditafsirkan sebagai kebebasan mutlak, hatta kebebasan untuk menjatuhkan negara. Apabila dipintasi dengan dalil bahawa menurut pengertian barat demokrasi beerti kebebasan dalam kebebasan dalam masyarakat yang teratur dan masyarakat yang teratur adalah masyarakat yang menegakkan undang-undang, mereka cuba berselindung pula dengan cogan kata demokrasi barat tidak perlu diteladani seratus peratus. Saya yakin Akta Keselamatan Dalam Negeri sebagaimana diamalkan di Malaysia tidak bertentangan dengan asas-asas demokrasi. "

2. Rakyat Islam Selatan Thailand

Satu laporan rahsia polis, yang barangkali ditulis pada pertangahan 1961 dan ditemui dalam lipatan surat-surat Ismail, mengkaji wilayah-wilayah selatan Thailandyang beragama Islam. Kata laporan itu, baik di Thailand mahupun Malaya, semua warga dilayan sama rata tidak kira asal usul kaum mahupun agama, dengan syarat mereka menerima bahasa kebangsaan dan adat resamnya. Perbezaan penting ialah, kaum minoriti Islam di Thailand tidak ditawarkan oleh kerajaan pusatnya" peluang ekonomi dan faedah kemasyarakatan yang sempurna, tidak seperti kaum Cina dan India di Malaya".

terpulang pada semua untuk menafsirkan kata-kata ini....

p/s: Salam Aidiladha buat semua penduduk dunia........

Read more...

Kenangan...

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

pertamanya, aku ucapkan tahniah pada "geng-geng" baru yang telah pun memasuki dunia blog ini...semoga kita dapat berkongsi buah fikiran nanti....

keduanya, kelmarin, Kak Jah, HEPP USM call aku, minta tolong, kalo-kalo aku masih simpan surat jemputan menjadi Fasilitator Jati Diri Matrikulasi daripada HEPP...nak salinan, sebab school Math minta...heh, Timbalan Dekan kami yang baru nie agak tegas orangnya, tapi aku kagum juga, sebab beliau sering ambil berat pada pelajarnya....

maka, semalam aku pun bukalah koleksi kotak2 simpanan aku, apa yang aku cari, tak jumpa (maaflah Kak Jah, entah mana perginya)...tapi lain pula yang aku jumpa...simpanan gambar2 yang lalu...huhuhu, lama juga aku merenung koleksi gambar itu....dari zaman aku sekolah menengah, matrik hinggalah di USM....aku kira, koleksi gambar aku yang dah diprint, paling banyak ketika aku di Matrik...Matrikulasi Perak...dengan teman sebilik yang "satu kepala". Memang kenangan yang sangat menarik, maklumlah Gopeng waktu itu tiada apa2 untuk meghiburkan diri...kami hanya menghabiskan masa di bilik dan kawasan Matrik...dan ada satu perkara yang aku belajar ketika di Matrik. teman-teman tutor dan kuliah aku ketika itu kebanyakkan "skema"...Mula-mula melangkah masuk tutor aku dah garu kepala...dah la aku jenis "gila-gila" waktu di sekolah dulu.....tapi sangkaan aku meleset, kerna minah2 dan mamat2 yang aku sangka "skema" ini, rupanya, lebih banyak idea untuk mengenakan orang...hinggakan kami sebilik, pening dan berusaha bersungguh-sungguh mencari idea membalas "serangan" mereka..., boleh dikatakan setiap minggu, kami akan mencari idea mengganggu kehidupan orang lain...

aku "tabik" pada geng2 "skema" ini, waktu bermain memang dasyat, tapi waktu belajar, memang dorang belajar dengan tekun...aku masih ingat lagi, geng bilik sebelah kami, penuh dengan wall paper nota2...dan menjadi kebiasaan aku, kalo aku dah pening dan sebelum aku ke dewan exam, aku akan ke bilik dorang untuk "review" apa2 yang patut.

gambar-gambar di Matrik, kebanyakkannya gambar2 aktiviti kami sendiri dan gambar berposing...tapi gambar di USM, banyak gambar ketika aku melibatkan diri dengan pelbagai aktiviti Desa dan Universiti...Bezanya, ketika di USM aku banyak menghabiskan masa mengikuti pelbagai aktiviti dan aktiviti inilah yang mengeratkan hubungan geng2 kami...hanya apabila otak menjadi tepu, kami menghabiskan diri di Bowling dan Wayang di Bukit Jambul...dan Khaleel menjadi tempat lepak kami...aku lebih kerap ke "berfoya-foya" setelah aku habis belajar dan ketika aku bertugas di USM.

erk...aku tak berniat nak tulis panjang pada entry ini sebenarnya, terlanjur pulak....sesungguhnya, aku rinda zaman belajar aku...bila agaknya aku akan alami lagi waktu ini...waaaa.....

Read more...

Saturday, November 22, 2008

Love bug.....




Called you for the first time yesterday
Finally found the missing part of me
Felt so close but you were far away
Left me without anything to say

Now I’m speechless
Over the edge and just breathless
I never thought that I’d catch this
Love bug again
Hopeless head over heels in the moment
I never thought that I’d get hit
With this love bug again

I can’t get your smile out of my mind
I think bout your eyes all the time
Beautiful but you don’t even try
Modesty is just so hard to find

Now I’m speechless
Over the edge and just breathless
I never thought that I’d catch this
Love bug again
Hopeless, head over heels in the moment
I never thought that I’d get hit
With this love bug again

Kissed her for the first time yesterday
Everything I wished that it would be
Suddenly I forgot how to speak
Hopeless, breathless, baby can’t you see

Now I’m…
(Guitar solo!)

Yahow!!!

Now I’m speechless!
Over the edge and just breathless!
I never thought that I’d catch this!
Love bug again!
Now I’m hopeless, head over heels in the moment!
I never thought that I’d get hit!
With this love bug again!
Ohh oho

Love bug again

Read more...

Selamat Kembali...

salam....



baru baik dari demam...huhuhu...seminggu tak pergi ofis...best2, dok umah, tido n makan saje...huhuhu...rumah sendiri tetap tempat paling best kat dunia...kan?? dan mak tetap orang paling best kat dunia, kan...kan?? thanks a lot 2 my mom yang jaga saya sepanjang saya demam....luv her so much.....



owh, saya terlepas besday wan farah dan cik sally....hepi besday gurlz...esok, besday cik saf dan popeye...korang pun dah tue...yea!!! popeye?? erk....esok ada plan best...tengok saja, sashi jadi buat or tak....



owh, hari ini, saya sedey...huhuhu....apa yang saya cakap sebenarnya?? maaf ye, saya tak bermaksud nak lukakan hati sesiapa...kalo ada, tolonglah beritahu saya...janganlah senyap je....apa pun, saya minta maaf, saya tak sengaja.....tapi, apa yee......



sashi, thanks because helping me to find out 'bout it...eventhought i still confusing....huhuhu...



selamat kembali buat saya, apa pun yang berlaku...hidup mesti diteruskan.....bangunla LILIQ....



p/s: power ranger merah......cakaplah sesuatu....

Read more...

Thursday, November 13, 2008

Selingan...-my soul-

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

hmm....syukur alhamdulillah, akhirnya...satu telah jumpa sesuatu yang telah lama aku cari...huhuhu...lega sangat..thanks GOD...

semoga aku akan lebih menghargainya.....huhuhu (maaf ye, saya memang 'buta' skit...)

misi pencarian seterusnya, perlu diteruskan...chayok2....


owh, banyak perubahan berlaku di pejabat akhir-akhir ini, pening dan sakit kepala....kita tengok je la apa yang akan berlaku selepas ini...just wait n see...


p/s: malam tadi aku bermimpi ultraman...erk, kenapa mesti dia?? selalu sangat....pelik tul la...

Read more...

Saturday, November 8, 2008

Big Big Girl....

salam...

hari ini aku membuka semula koleksi barang-barang simpanan aku. terdetik pula untuk mendengar kembali CD lagu pemberian seorang kenalan yang sangat dekat dihati aku...(heh...). pada mulanya, 'dia' hanya mahu cuba-cuba "membakar" CD, tapi akhirnya menghasilkan album untuk aku...huhuhuhu, terharu sangat...(sebab lagu2 dalam CD ini, dia yang pilih).....apa pun. memandangkan lama aku tak selitkan video lagu kat sini...meh sama-sama kita berkaraoke sekejap.....lagu ini adalah salah satu lagu yang termuat dalam CD tersebut...

oh ya....ini bukan lagu untuk BUSH yang akan meninggalkan White House yee.....



p/s: mungkin lagu ini perlu aku tujukan pada 'dia'.......

Read more...

Wednesday, November 5, 2008

alahai MBku....

Petikan Agenda Daily.......


BURU GLAMOUR…Ahli Parlimen Bandar Tun Razak yang juga Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim tiada di Dewan Rakyat ketika ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ahli pembangkang lain keluar dewan sewaktu Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan ransangan ekonomi Selasa.

Beliau tiba kira-kira jam 6.15 petang, selepas Anwar meninggalkan parlimen sebaik sahaja selesai mengadakan sidang media mengenai tindakan pembangkang keluar Dewan.

Khalid dilihat tergesa-gesa naik tangga menuju lobi dan kemudian berbincang dengan ahli parlimen Batu, Tian Chua yang diarah Yang Dipertua Dewan Rakyat, keluar dewan kira-kira jam 5.15 petang kerana tidak memperdulikan arahan Tan Sri Pandikar Amin Mulia supaya jangan menganggu Najib berhujah.

Tidak lama selepas itu dengan ditemani Tian Chua, Khalid menuju ke sudut Sidang Media Parlimen untuk mengadakan sidang media mengulas tindakan pembangkang keluar dewan.

Sebelum panjang lebar beliau mengulas, Agendadaily bertanya Khalid, kenapa beliau hendak mengulas kejadian itu sedangkan beliau tiada di Dewan Rakyat ketika kekecohan berlaku.

Air mukanya jelas berubah tetapi akhirnya mengakui beliau memang tiada ketika itu dan baru sampai.

Katanya, beliau menerima panggilan telefon dari rakan-rakan lain mengenai perkara tersebut dan ingin mengulasnya.

"Seronok tengok Khalid telan air liur dua tiga kali sebelum jawab soalan you," kata seorang wartawan sebuah stesen TV kepada Agendadaily yang turut pelik melihat Khalid buat sidang akhbar sedangkan beliau tiada di parlimen ketika itu.

Bagi Tian Chua pula, mereka yang mengenalinya tidak menggangap ia sesuatu yang pelik bagi Ketua Penerangan PKR itu kerana beliau sebelum inipun kerap dengan aksi ‘ stuntman’ politiknya.- 4/11/2008


Read more...

Tuesday, November 4, 2008

sesat.....

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

heh...semalam, pulang dari kerja, wawa mengajak aku pergi jogging, aku terus setuju memandangkan ahad tempoh hari memang aku berkobar-kobar untuk keluar beriadah, tetapi kuasa Tuhan mengatasi segalanya, aku mematikan hasrat aku kerna hujan...

"ko nak g jongging kat ne? aku selalu g kat tasik chempaka je....ramai skit orang"

"tasik cempaka? jauh la pulak...kat putrajaya je laa...aku lupa member aku cakap, die penah jogging kat sini, taman apa ntah...jom la..kepala aku dah pening, aku perlukan oksigen...asyik memerap dalam umah jee"

"ok, kita g tgk2 dulu laaa...kat depan nie, ari tuh ada gak aku nengok orang jogging2...naik moto la, senang....."

"ok..."

kami memulakan aktiviti mencari 'port' yang sesuai...depan umah, presint diplomatik...macam tak best...sunyi...barangkali kawasan ini masih baru...kalau sesat pun, 2-3 hari agaknya baru orang jumpa....carik lainnnnn....

tempat yang macam menarik....TAMAN BOTANI...hari ini, hari isnin, orang tak ramai pun...sedang jalan-jalan..."hah..ada pun orang jogging kat sini...ok la tu..."...

"besar giler tempat nie, aku datang sini last 3 tahun lalu ngan bebudak matrik aku....jalan je dah penat nie..."

"ahha la...tapi sunyi gak tempat nie....letih gak nak jalan nie....bersimpang siur gak"

kami tak jadi jogging....jalan je dah ok...tengah sedap berjalan....

"wa, mana nak lalu nie...kang tak pasal-pasal sesat plak...dah la sunyi je...."

"jalan je...aku yakin jalan nie betul...aku rasa die macam bulatan...kita nie jalan memusing je..."

"ko biar betul wa...nak maghrib dah nie..."

" yee...jalan je..."

ahha...cerita seterusnya...tunggu selepas iklan...ehh...silap!!!

aku pendekkan cerita...kami memang SESAT!!!! cisssss......

"ahh...tu ada kete...baik ko g tanya..."

"pak cikk...nak tnya, kat depan tu ada jalan lagi ke???"

"tak de...jalan mati dah..."

"kami nak balik nie, tak tau jalan dah....."

"owh...kamu kena patah balik nie...tapi jauh jugak kalo berjalan kaki....meh, pak cik tumpangkan..kamu dari pintu masuk depan kan??"

kami angguk...

huh...nasib baik jumpa pak cik nie...kalo tak jenuh gak nak patah balik....terima kasih pak cik...(walaupun pada mulanya, pak cik tu wat muka, macam nak soh kitorang berjalan jeee...hihihi)

nie, wawa punya pasal....apa-apapun....the experience is worth it...kami akan datang lagi, taman botani...hehehehe..

p/s: kepada staf taman botani: sila-sila la buat peta....senang sikit nak explore....

Read more...

Friday, October 31, 2008

siapa aku??? erkkk....

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

naluri membaca dan menelaah kini pudar kembali...entah, minggu yang memeningkan. Bukan kerna banyaknya perkara yang perlu difikirkan, tetapi 2-3 perkara yang perlu diselesaikan. Kadang-kadang bosan dengan sikap sendiri yang susah nak berubah dan 'keprihatinan' pada orang lain yang sering mendatangkan kemudaratan pada diri sendiri...busan sungguh!! sikap bermalas-malasan aku berada di tahap mendidih....sedap untuk dibancuh kopi pada malam hari.

kegusaran pun menjelma kembali, bimbang dengan kedudukan kini yang tenggelam timbul dan arah mana harus ditujui....aku mengaku, aku memang jarang sekali mempunyai matlamat yang jelas..pernah seorang teman bertanya pada aku, " apa yang ko nak dalam hidup nie??"....erk!!! aku katakan" cukuplah kalau aku ada kerja tetap, umah dan kenderaan sendiri,boleh bantu mak, abah dan adik2 aku....cukuplah. tak yah kaya-kaya sangat..buat pening kepala je nanti..." ....
persoalannya, ye ke?? entah, aku memang tak pernah bermimpikan kawin dengan orang kaya atau aku tiba-tiba jadi kaya....yang penting aku tak berhutang atau menyusahkan orang lain...cukuplah tu...

di waktu lunch tadi, aku sempat menonton National Geographic....dan terlintas di kepala aku, bestnya dapat jadi pakar....tak kisah la bidang apa pun...aku??? apa kepakaran aku ekk?? or, aku nak jadi pakar dalam bidang apa?? entah....dari dulu, aku sering mengalami kecelaruan identiti atau kecelaruan 'cita-cita'...kalau tanya aku sekarang, apa cita-cita aku?? tak mampu aku nak menjawabnya...yang aku tahu, aku memang berhasrat untuk menyambung pengajian yang lebih tinggi, dalam bidang apa?? aku sendiri tak pasti....yang pastinya aku memang mahu lari dari math...bukan kerna aku tak minat math, tetapi aku rasakan itu bukan jiwa aku....aku masih lagi mencari-cari, itulah jawapan yang aku sering beri pada sesiapa yang tanya tentang pengajian aku...minat untuk belajar, tak pernah luntur, tapi tak tahu kemana arahnya.....

aku teringat dulu, cita-cita aku hendak menjadi peguam, kerna sikap aku yang suka membantah dan bertelagah, ditambah aku memang suka berdebat....aku dapati, disitu kelebihan aku, tapi alang dan mak seolah-olah tidak meluluskan cita-cita itu.....kemudian, aku beralih arah, bercita-cita hendak menjadi seorang wartawan....nekad...

tapi, bila sambung ke matrik, dalam bidang sains...kemudian, bila mahu mengisi borang masuk IPT, aku berbelah bagi, satu, kerna media massa lari dari Sains (pemikiran aku yang sempit ketika itu) dan abah seperti mahu aku meneruskan ke"sains"an aku....kedua, kerna dalam banyak-banyak subjek, aku memang menyerlah dalam matematik (berlagak kejap!!!), tapi aku rasa, memang family kami ada kelebihan dalam bab-bab mengira nie...memang dah mengalir dalam darah kami kot...huhuhuhu...maka inilah jadinya aku......yang aku sendiri tak pasti siapa sebenarnya aku...eh, itu bukan bermaksud aku menyalahkan famili atas halangan-halangan itu...tapi aku bersyukur sangat adanya famili yang memahami...dari kecil, aku tak pernah pulak terasa terkongkong....kebebasan dan KEPERCAYAAN inilah yang selalu aku bawa kemana-mana..."jangan sesekali mencemari kepercayaan yang diberi"....mungkin juga berlatarbelakangkan abah kami yang tegas, dari kecil, aku memang diajar untuk berdikari...semua perkara perlu dilakukan sendiri...kini, aku sendiri tidak kisah kemana-mana bersendirian....

memandangkan famili aku yang dimonopoli oleh lelaki, barangkali dari situlah sifat 'kelelakian' itu timbul. 'Protective' kerna aku merupakan perempuan sulung. pernah suatu ketika di penghujung matrik, kami 4 orang sebilik, bersetuju untuk meluahkan perasaan masing-masing didalam satu surat...namun hanya diana yang melakukannya pada kami...katanya, sepanjang dia mengenali aku, aku seorang yang sangat EGO, kerna aku sering lakukan semua perkara tanpa bantuan lelaki, namun dia mengagumi tahap keyakinan aku untuk berdebat atau bergaduh dengan mana-mana lelaki di tutor kami....hahahhaha...

owh, berbalik pada pokoknya....sebenarnya, aku mengalami satu situasi yang sukar digambarkan. heh.....dulu, aku sememangnya manusia yang dikira mengalami tahap 'keaktifan' yang melampau.....dari tadika hinggalah aku ke IPTA, tak caya tanya mak aku....masa di sekolah menengah, alang selalu cakap. "ko nie tamak la liq, sume menda ko nak masuk....nanti ko nak jadi apa nie???" dan pertanyaan itu sering aku bidas dengan bantahan menegakkan apa yang aku lakukan...."peluang yang ada jangan ditolak"...(ye la tuh...)

eh, ini bukan entry 'menyesali' kehidupan sendiri....cuma aku terpikir sepanjang 23 tahun aku hidup, apa yang telah aku lakukan...dan apa pula yang bakal aku lakukan...sesungguhnya, perjalanan masih lagi jauh...tapi aku sering kebuntuan jalan mana harus aku tuju....mungkin aku perlu bermuhasabah diri sedalam-dalamnya....

wasalam...

p/s: semoga aku dapat melihat jalan yang sepatutnya...doakan sama yeee....

Read more...

Wednesday, October 22, 2008

AUKU dan ProMahasiswa

Dengan Nama Allah yang Pemurah, lagi Maha Pengasih....

Assalamualaikum...

Minggu ini, berakhirnya pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sesi 2008/ 2009 bagi beberapa buah IPTA yang memilih untuk melaksanakan pemilihan MPP pada bulan Oktober ini. IPTA-IPTA yang lain dijangka akan melaksanakan pemilihan MPP Januari ini.Sama-sama kita nantikan...

Bercakap mengenai pemilihan MPP ini, terlalu banyak isu yang timbul, al-maklumlah, kalo ianya melibatkan politik, bermacam-macam hal la...heh..

Dan saban tahun, memperlihatkan perubahan di setiap IPTA, samada perubahan yang besar, atau yang kecil. jika dulu, gerakan mahasiswa yang dikatakan pro-universiti @ pro-kerajaan wujud sekitar 2001 dengan melabelkan diri mereka PERUBAHAN, kemudian bertukar pada ASPIRASI hingga kini oleh kebanyakkan IPTA. Tahun ini, USM melakukan penjenamaan semula iaitu "ASPIRASI UNTUK MAHASISWA BERSATU". seperti penjenamaan 'islam hadhari' pula, persoalannya perlukah??
namun, bukan ASPIRASI saja yang melakukan reform , pro-pembangkang yang kini menggelarkan diri mereka ProMAHASISWA, turut melakukan pelbagai perubahan saban tahun, tahun ini, dengan bertemakan 'oren', gerakan ProMahasiswa ini dilihat wujud dibeberapa IPTA yang kini berpengkalan di Penang.

Penglibatan gerakan mahasiswa kini bergantung pada perlembagaan AUKU...ada pihak yang mengatakan bahawa AUKU bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan – menghalang kebebasan berpersatuan. adakah ianya benar?? bukankah setiap organisasi berhak menggubal undang-undangnya sendiri, demi kepentingan semua pihak, dan bukannya hanya tertumpu pada Perlembagan Persekutuan. analoginya, sesebuah syarikat tentunya wujud undang-undang atau etikanya yang tersendiri...bukan hanya tertumpu pada akta syarikat, akta pertubuhan dan sebagai seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia sahaja....

Persoalannya, mengapa agaknya proMahasiswa ini beriya2 mahu memansuhkan AUKU?? Gerakan Mansuhkan Auku (GMA) atau kini bertukar Gerakan Mahasiswa Mansuhkan Auku (GMMA) berusaha menjalankan pelbagai cara agar impian dan cita-cita mereka terlaksana. Dulu, katanya AUKU ini dilihat sebagai 'batu penghalang' pada perkembangan minda dan proses pembelajaran mahasiswa. Mari kita lihat kebenarannya.

1.
"Menurut Abdullah Haji Abdul Karim, Pengarah, Jabatan Pembangunan Mahasiswa Dewan Pemuda PAS Pusat dalam kenyataan rasmi dalam laman Harakah Daily berkata meskipun di dalam mukadimah AUKU 1971 jelas memperuntukkan bahawa AUKU adalah bertujuan untuk to provide for the establishment, maintenance and administration of University and University Colleges and for other matters connected therewith, tetapi kita melihat bahawa banyak peruntukan di dalamnya, terutamanya seksyen-seksyen baru yang dimasukkan selepas pindaan pada tahun 1975 yang dibentangkan oleh Menteri Pelajaran waktu itu, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad melalui Akta Pindaan A295, seperti Seksyen 15A, 15B, 15C, 15D, 16A, 16B, 16C dan lain-lain yang jelas bercanggah dengan prinsip keadilan undang-undang. Matlamat utama[2]terhadap pindaan yang dibawa dalam tahun 1975 tersebut yang kekal sehingga kini ialah menghalang:

  • penglibatan pelajar dengan parti politik dan kesatuan sekerja, dan
  • penggabungan di antara badan-badan pelajar."
beerti akta ini telah wujud sejak 1971 dan mengalami pindaan 1975 yang kekal hingga kini, tapi mengapa GMMA ini hanya wujud 3-4 tahun sebelum ini?? adakah ketika zaman awal kewujudan AUKU ini, mahasiswa yang lainnya turut merasa cengkaman kezaliman AUKU, tetapi tidak mampu melancarkan gerakan mansuhkan AUKU???

bukankahnya GMMA dan gerakan-gerakan mahasiswa yang kepingin sekali AUKU ini dimansuhkan sebenarnya berpunca dari kekalahan mereka di Pilihanraya Kampus pada ketika itu??

2.

benarkah AUKU ini benar-benar menyekat atau mematikan idealisme mahasiswa?? adakah mahasiswa seperti Mohd Nazri Chik (AJK Dewan Pemuda PAS Pusat 05/07), Zaharuddin Abdul Rahman (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Selangor), Mohd Misbahul Munir Masduki (Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat) Dr. Mohamad Khir Toyo dan Ginie Lim yang lahir semasa kewujudan AUKU ini terhalang minda ideolisme politiknya??

3.

mengapakah AUKU ini benar-benar perlu dimansuhkan dan bukannya dipinda?? GMMA sudah ada makga carta (New Student Act 2008) yang baru bagi menggantikan AUKU?? adakah dengan lahirnya makga carta ini, mahasiswa tidak lagi lesu seperti yang dikatakan sebelum ini??

kini, Kementerian Pengajian Tinggi telah bersetuju untuk meminda AUKU melalui beberapa seksyen yang menjadi isu hangat, selain seksyen-seksyen yang melibatkan gerakan berpolitik mahasiswa, kuasa autonomi dalam bidang tertentu akan turut diberikan pada pihak IPTA. ProMahasiswa mengatakan ini adalah satu tuntutan yang merupakan kemenangan awal perjuangan mahasiswa. Benarkah?? atau ianya sekadar mahu mendapat sokongan pihak-pihak tertentu?? dan adakah berpolitik itu sebenarnya perjuangan mahasiswa??

satu lagi perkara yang sering menjadi persoalan di kepala aku ialah, mengapa agaknya TNC HEPA sering menjadi sasaran utama ProMahasiswa? bukannya NC?? Bukankah NC sendiri lebih mempunyai kuasa yang secara jelas termaktub dalam AUKU?? andai individu TNC HEPA berubah tampuk pimpinanya, maka individu itu juga yang akan menjadi sasarannya, sama seperti individu yang menjawat jawatan PM. adakah ProMahasiswa ini sebenarnya mahu menjaga nama atau membodek NC?? rata-rata aku melihat, hampir keseluruhan ProMahasiswa IPTA menyokong NC tetapi tidak pada TNC HEPA.

ramai mengatakan bahawa mahasiswa kini telah matang dan mampu membela masyarakat andai mereka diberi peluang berpolitik diluar, hingga ada pihak yang berani mencabar PM sendiri. Siapa mereka, yang belum ada ijazah ditangan: mahu mencabar orang-orang yang lebih berpangalaman?? Setiap orang boleh berkata mereka layak menerajui perubahan negara, persoalannya, mampukah mereka?

salah seorang individu yang bertanggungjawab memperkenalkan auku, Tun Dr. Mahathir, didalam blognya, melihat mahasiswa melayu amat cenderung berpolitik sehingga mampu memakan masa mereka dalam menguasai ilmu yang sepatutnya. bacaan lanjut disini.

campur tangan pelbagai pihak dlam PRK sememangnya tidak dapat kita elak, samada kita sedar atau buat-buat tidak sedar. Pada tahun ini, gerakan ProMahasiswa melancarkan gerakan PRK Bersih, Telus dan Adil, mampukah PRK ini benar-benar telus?? adakah mahasiswa sendiri boleh memberi jaminan ideologi yang mereka bawakan adalah benar-benar dari mereka dan bukannya dari pihak-pihak tertentu?? dan andai PRK akan datang benar-benar telus, mampukah mahasiswa bergerak sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana-mana parti luar?? dan andai mahasiswa sendiri mahu ianya dipengaruhi oleh parti luar dan mahasiswa mampu berpolitik di luar kampus, adakah mereka yakin mereka mampu menanggung masa berpolitik dan masa untuk menimba ilmu yang sepatutnya? benar, berpolitik juga merupakan salah satu proses pembelajaran, namun berbaloikah dengan berpolitik ini, kita mengorbankan harapan ibu dan ayah kita? jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran....

Read more...

Thursday, October 9, 2008

raya...jalan raya...pilihanraya...pemilihan umno...pilihan anda, bank rakyat...

bismillah....

apa yang cuba aku merepak pagi-pagi nie? heh, semalam rakyat Malaysia dah pun mengetahui keputusan orang no1 Malaysia yang tidak akan mempertahankan jawatannya pada Mac ini...mungkin ini pak lah rasa ini adalah pilihan yang terbaik untuk rakyat Malaysia...kan bagus kalo semua orang fikir untuk kebaikkan bersama...hmmm

sekarang pula, mesti ramai yang merancang, membuat andaian barisan-barian tertinggi kerajaan...kita tunggu dan lihat sajalah...

owh, esok pagi kamik suma mau naik belon, tapi, tak payah pesan apa-apa akkk....aku pergi nak berjalan, bukan nak beli barang untuk orang lain...ingat tu..kamik malas...

ok, nie nak kongsi gambar raya yang baru aku dapat...hehehe...selamat raya, samada hari raya, pilihan raya, atau berhati-hati di jalan raya....











Read more...

Monday, October 6, 2008

Macamana Dengan Sekarang??




Lyrics | What About Now lyrics

Read more...

Salam Lebaran........

bismillah....assalamualaikum wb.t

lama sungguh tak updated menatang nie, heh....otak dan hati tengah kering la, tak tau nak bagi minum/makan apa dah, ada cadangan supaya 2 organ ini tidak mudah kering? sila-sila....

oh, Selamat Hari Raya,Maaf Zahir Batin....dah raya ke-6 hari ini kan? raya tahun nie, macam biasa, raya pertama balik kampung kat Banting sampai lewat ptg, sempat ke Klang tgk acik kat spital Klang...balik umah malam, raya ke2-3 dok umah, layan sedara mara...memandangkan mak n abah aku antara yang tua dalam family, maka memang wajiblah adik2 mak abah aku dan anak2 sedara merangkap sepupu sepapat aku beraya ke umah aku tiap-tiap tahun. dah menjadi rutin tahunan, terpaksa mengerah segenap tenaga yang ada sepanjang raya nie...kekadang aku mengomel gak, tapi memandangkan raya setahun sekali, redha je laa...bukankah itu merapatkan hubungan sesama manusia, aku memang mudah mengomel bila aku penat...heh ( p/s: jgn suka cari pasal ngan aku kalo tau aku penat ok?? hehehe)...

alhamdulillah, raya ke-4 sempat jugak aku berkonvoi ngan member2 sekolah, tapi tak cukup korum tahun nie, tak pe la...janji raya beb...owh, kami sempat beraya ngan cikgu sekolah merangkap coach hoki kitorang yang dah 6 tahun tak jumpe...cikgu dah tue, dah beruban pun...yang sekarang menjadi lecture kat UMS....

oh ya, satu lagi pengalaman best, bila raya nie, aku ambil kesempatan edar kad kahwin aku..eh silap, kad kahwin angah aku....sume dok wat muka blur bila aku kata aku yang nak kahwin...hahahhaa, pada siapa yang aku tak sempat jumpe tuh, datang ye ke perkahwinan anakanda Jemaron dan Maidun di umah aku pada 26 oktober ini...

ok ler, rutin harian pun dah bermula hari nie, semoga kita semua berbahagia di hari lebaran ini....selamat hari raya semua....



p/s: di kesempatan ini, aku minta maaf atas segala silap dan salah andai pernah aku lakukan sebelum ini, aku mengalu-alukan sebarang kritikan, sama-samalah kita saling ingat-mengingatkan....salam

Read more...

Tuesday, September 16, 2008

Putrajaya...Oh Putrajaya......


bismillah...salam...

16 september 2008? ada apa dengan 16 september nie?? ada filem baru nak keluar ka? hehehehehehe, mesti ramai yang menanti kedatangan filem baru di pawagam....seperti 11/9... oit, 16 september hari kejadian Malaysia laaa...owhh...Selamat Hari Malaysia yang ke-45....dan juga ulang tahun Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang ke- 75...ya selamat, selamat....owh, tapi bukan beerti yang "sorang " nie selamat dari buruan media...heh!! bijak sungguh pelakon pentas masa kini, kalau ada anugerah "Pelakon pentas terbaik", memang wajar diberi pada dia...walaupun hanya di pentas politik....sayang betul anugerah nie takde, bayangkan mesti berlambak trofi dirumahnya....meh nengok skrip terbaru die....

“Siang tadi (Isnin) wakil PAS, PKR dan DAP sudah ke Putrajaya ke pejabat PM dan serah surat minta pertemuan segera. Kita minta perundingan ini, kerana kita mahu perubahan ini dibuat dengan aman dan teratur.

“Kenapa saya dan ketiga-tiga kami berani menulis dan menandatangani surat bincang masa depan negara?...Ini kerana kita sudah ada jumlah yang cukup dan sedia,” katanya.


“Kenapa 16 (Sept) tak jadi, macam mana nak jadi, sebab mereka bawa pelari ke Taiwan, seorang masuk tahanan ISA, kita ada 82 (ahli parlimen) dah kurang satu..Teresa Kok hilang. Tapi saya nak jelaskan, kita ada cukup jumlah nak kalahkan BN,” katanya.


Sebab itu kita memilih untuk berunding dengan Datuk Dollah (Abdullah). Ini jumlahnya, ini kekuatan kita…bagaimana? ..nak seminggu (serah kerajaan)…nak dua minggu,” katanya.


laporan penuh disini...


owh, mungkin esok lusa ada skrip baru pulak......owh, nak ke Pak LAh berunding ngan Pak Nuar nie...masa nie plak nak berunding, dulu dok wat demonstrasi....alahai...pak nuar, pak nuar...


p/s: aku wat peralihan kuasa jadi PM Bangi ngan mamat bajet, rileks je...tak yah nak kecoh2 satu mesia....hahahahhaa



Read more...

Thursday, September 4, 2008

Selingan....

Semalam, aku terima berita gembira dan sedih sekaligus....yang gembiranya USM, universti kesayangan aku dipilih menjadi Universiti Apex...Tahniah, gembira dan bangga sangat. semoga pengiktirafan ini kan terus membina pembangunan USM dan juga universiti-universiti yang lain ke arah pembaikan dari semua sudut.

berita sedih?? sedih ke?? hehehehehe, aku bakal merasa bosan ke pejabat, pertamanya kerana perubahan tempat dan keduanya pemergian seorang rakan sepejabat yang akan memulakan tugas baru di bumi kenyalang. heh...patutnya aku berasa gembira kerana dia dapat kerja yang lebih bagus kan? heh...apa laaa...bukan apa, kehadiran dia menceriakan hari-hari aku dan menjadi teman berperang di pejabat. apa-apa pun semoga dia sukses selalu.

aku perasan, sejak akhir-akhir ini, doa aku dimakbulkan. aku bersyukur dab berterima kasih kepadaMu Tuhan...tapi doa yang dimakbulkan itu bisa membuatkan aku berasa sedih, aku nie teruk laaa....doa yang aku buat atas kebaikan semua pihak, walaupun jauh disudut hati aku terguris....(jiwang kejap, heh), tapi aku yakin dan percaya, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya......walau apa pun yang berlaku, hidup perlu diteruskan...

SESAT DI KUALA LUMPUR

Sesat di Kuala Lumpur
Dosa dan pahala bercampur
Tapi kita perlu hidup
Kita perlu terus hidup

Terimakasih tuan da nyonya
Doa selamat kami pohonkan
Pada Tuhan maha Kuasa
Tuhan Maha Kuasa

Mungkin kita kan temui
Kebahagiaan di Kuala Lumpur
Dan mungkin kita akan kecewa
Mungkin kikta akan jadi kaya, dalam lumpur
Mungkin kita akan terpedaya
Mungkin kita akan terpedaya

Mungkin ada jalan di Kuala Lumpur
Jalan bahagia
Mungkin kita akan kecewa
Mungkin kita akan jadi alpa serta lupa
Mungkin kita akan terpedaya
Mungkin kita akan jadi kaya serta lupa
Dan mungkin kita lupa pada asalnya
Mungkin kita lupa pada asalnya
Mungkin kita lupa pada asalnya...

Read more...

Wahai Melayuku.....

Salam...

arghh, minggu yang sarat dengan timbunan kerja, ingat bulan-bulan puasa nie leh la rilek skit. tak pe lah, dah nasib jadi kuli..hehehehe, owh, aku mahu berkongsi sesuatu dengan semua. thanks kat Cat dan Zah yang beri aku sesuatu ini.....

paklah tertekan..
pembangkang menekan...
melayu same melayu bermusuhan..
cina n india bertepuk tangan...
nak takluk malaysia da lama dorang idamkan...
hak bumiputera bukan lagi satu keistimewaan. ..
cina ngan india dah jadik johan!

pkr mengganas...
anwar kuarkan idea 'bernas'...
orang umno hati panas...
mca n mic pandai nak kipas...
DAP tetap pilihan cina n india yang teratas...
dorang sokong PKR tu ader 'nas'...


pernah satu tmpt dimana ahli parlimen cina berkata...
saya luar saja BN..dalam hati DAP juga..
kenapa melayu buta mata?
gaduh je yang dorang suke..kenapa?
...nak tunjuk yang korang berkuasa?
padehal negara di hujung nyawa..
bumiputera dinafikan hak sekeras-kerasnya. ..
itu ke yang orang melayu suka?
demonstrasi sini sana...
bikin kacau bilau satu negara...

cina india duduk rumah gelak2 tgk brita...
betapa orang melayu pun dah tak sekuat mana..
mane melayu di masa muka?
anak cucu korang gak yang jadi mangsa..


di perak satu hal...
cina diberi tanah hak milik kekal...
di mana undang2 tubuh negeri perak tak pnh melakukan perkara sebegitu yg tak masuk akal...
skrg melayu yg rugi n tertinggal..
MB pun satu...rujukla org2 atau undang2 yang dah dibekal..
jangan buat keputusan yang tak masuk akal...
smate2 nak tunaikan janji mase plihanraye yg dah terlafaz..


cina india otak bijak..
skarang dorang sokong la PAS n PKR, lepas krajaan da jatuh,dorang akan pijak!


kalau anwar jadi perdana menteri..
jika ditakdirkan tuhan keesokkannyer dier mati...
sape yang akan mengganti?
ahli tertinggi PKR,cina dan india sedia menanti...
orang melayu yang bijak n pandai n yg kuat PKR kan semua dah kuar parti...
last2 cina india jadi perdana menteri..
hak melayu slama-lamanya dinafi..
di malaysia melayu jadi kuli..
cina india suke hati lagi..

ha melayu...nak sengih lagi?
ade hati nak demonstrasi lagi?
mase tu sape pun tak pduli
pade dorang...lbih baik mlayu mati..


skarang cina india tgh menanti..
paklah undur,najib jadi pengganti...
tapi bila najib jadi perdana menteri..
cina/india dah buat prangkap lagi...
najib akan terjerat oleh skandal sendiri...
time ni cina n india hentam najib sparuh mati...
hentaman ini akan berlaku dikala krajaan blom tetapkan penerus generasi perdana menteri...
krajaan pade mase itu takkan dihormati...
peristiwa 13 mei akan berlaku lagi...


ha melayu...gelak la lagi..
bergaduh la sesame sendiri...


tak mustahil org melayu malaysia akan jadi spt org melayu di singapura...
disekat keistimewaan di mana2..
terabai seperti bangkai bernyawa..


SEDARLAH ORANG MELAYU...
TAK GUNE BERMUSUHAN ANTARA PARTI..
TAK KISAHLA BN KE...PAS KE...
TOLONG LA BERSATU PADU..
NI BUKAN PASAL ISLAM SHJ...
TETAPI PASAL MARUAH BANGSA...
PKR TU BONEKA JE..
CINA INDIA SOKONG PUN SBB UNTUK KEPENTINGAN DIRI SENDIRI...


TOLONG LA BUKAK MATE SKET!!!
TAKYAH LA NAK GULINGKAN KERAJAAN...
FIKIR LA SKET NASIB MELAYU..
DAH LA PEMERINTAH DAHULU PENAT2 NAK DPTKAN KEMERDEKAAN TANAH MELAYU...
ORANG MELAYU ...NAME PUN TANAH MELAYU


OII... SEDARLAH SIKIT...
SAPE YANG NAK BELA MELAYU KALAU BUKAN ORANG MELAYU?
SAPE????????CINA N INDIA BUKANNYE NAK BELA ORANG MELAYU...
KORANG JE YANG TERHARAP2... MELAYU AKAN BELA MELAYU..
TAK KESAH LA BETAPA TERUKNYE DIRI DIER...
TERUKNYE PERSONALITI DIER..JAUH DI SUDUT HATI..
TETAP ADE RASE TANGGUNGJWB PD ORG MELAYU..
SEDARLA...FIKIR SKET ANAK CUCU...
JANGAN FIKIRKAN KITE JE...


TOLONG SEBARKAN PADA SEKALIAN ORANG MELAYU...

SLMTKAN MARUAH MELAYU....
UBAHLAH SEKARANG....
PAS ATAU UMNO ATAU PKR DAH LAA....
BERSATU LAAA ORANG MELAYU....


p/s: bak kata botak....hmm, melayu....


Read more...

Sunday, August 31, 2008

Selamat Hari Pembebasan....Malaysia

MERDEKA...MERDEKA...MERDEKA...

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-51."Perpaduan Teras Kejayaan".


Apa maksud merdeka? rata-rata anak muda akan berkata,"bebas dari penjajah"...bebas?? betulkah kini kita telah bebas dari penjajah? bak kata nabil, lu pikirlah sendiri....

tadi orang tue gigi menghantar pesanan ringkas pada aku, bertanya kepada aku, tidak ada sambutan merdekakah tahun ini? kenapa? ada la brooo, cuma tak segempak tahun lau dan tahun-tahun sudah, kenapa?? sebab tahun ini rakyat Malaysia lebih banyak mengibar bendera parti dari bendera Malaysia sendiri. bermula hujung bulan Febuari lalu, dan berhenti sebentar selepas 8 Mac, kemudian mula semula pada 16 Ogos hingga kini barangkali. bukan saja di permatang pauh, dimana-mana saja ada kelibat bendera parti. Biru muda, Biru tua, putih-merah, hijau-putih...bermacam-macam. inilah gelagat rakyat Malaysia. Aku kira bendera-bendera ini akan terus berkibar sehingga Disember ini. Kalau tahun lepas, kita memperhabiskan duit mempromosikan Malaysia yang menyambut kemerdekaan yang ke 50 tahun separuh abad, tahun ini giliran mempromosi parti-parti yang ada di Malaysia. Nah, satu taktik pempromosian yang bagus bukan.

selepas separuh abad kita mencapai kemerdekaan, sudah ada idea untuk menterbalikkan bendera Malaysia, agaknya selepas tahun 2057, satu abad selepas mencapai kemerdekaan, apa pula yang terbalik.....

apa- apa pun, selamat menyambut hari kemerdekaan, semoga kita akan merdeka dan bebas dari segala anasir-anasir hitam, amin. oh, sebelum itu, hayati sajak oleh Tun Dr. Mahathir ini. salam..


PERJUANGAN BELUM SELESAI

sesungguhnya tiada yang lebih menyayat,
dari melihat bangsaku di jajah,
tidak ada yang lebih menyedihkan,
dari membiarkan bangsaku di hina.

air mata tiada ertinya,
sejarah silam tiada makna sekiranya,
bangsa tercinta terpinggir,
dipersenda & dilupakan.

bukan kecil langkah wira bangsa,
para pejuang kemerdekaan,
bagi menegakkan kemuliaan & darjat bangsa,
selangkah bererti mara,mengharung sejuta dugaan.

biarkan bertatih,
asalkan itu yakin & cermat,
bagi memastikan negara merdeka & bangga terpelihara,
air mata sengsara mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita.

tugas kita bukan kecil,
kerana mengisi kemerdekaan rupanya lebih sukar
dari bermandi darah & keringat menuntutnya,
lagilah pula apalah erti kemerdekaan,
jika bangsa asyik mengia & menidakan,
mengangguk & membenarkan
kerana sekalipun bangganya negara oleh makmur & mewahnya,
bangsaku masih melata
dan meminta-minta di negara sendiri
.

bukan kecil tugas meneruskan perjuangan kemerdekaan,
kerana rupanya mengisi kemerdekaan itu
lebih jauh sengsara,
bangsaku bukan kecil hati & jiwanya,
bukankah sejak zaman berzaman mereka menjadi pelaut,
mengembara, malah penakluk terkemuka?
bukankah mereka sudah mengembangkan sayap,
menjadi pedagang & peniaga,
selain menjadi ulama & ilmuan terbilang?
bukankah bangsaku pernah mengharung samudera,
menjelajah dunia yg tak dikenali,
bukankah mereka pernah menjadi wira serantau,
yang tak mengenal erti takut & kematian?
di manakah silapnya bangsaku,
berasa begitu kecil & rendah diri?
apakah angkara penjajah,
lalu bangsaku mulai melupakan
kegemilangan silam,
dan sejarah silam membina empayar?
rupanya masih jauh & berliku jalan kita,
bukan sekadar memerdekakan & mengisinya,
tetapi mengangkat darjat & kemuliaan,
buat selama-lamanya.

hari ini,jalan ini, pesti semakin berliku,
kerana masa depan belum tentu menjanjikan Syurga,
bagi mereka yg lemah & mudah kecewa,
perjuangan mereka belum selesai,
kerana hanya yg cekal & tabah,
dapat membina mercu tanda
bangsanya y berjaya...!!!

Read more...

Friday, August 29, 2008

Tanya Sama Itu Hud Hud...

salam....

lama sungguh tidak mengupdated blog ini, macam-macam perkara sudah berlaku, namun keletihan minda dan fizikal serta gangguan talian internet membantut entry- entry yang ingin dihasilkan, bermacam-macam cerita dalam kepala, namun atas kekangan tertentu, aku gagal menterjemahkan dalam laman ini, tiada rezeki barangkali, hanya sempat mengedit beberapa bahagian...

owh, aku hanya ingin berkongsi video lagu ini yang perlu difahami dan dihayati bersama. M.Nasir mmg best kan? heh....



Tujuh puluh tiga pintu
Tujuh puluh tiga jalan
Yang sampai hanya satu jalan
Beribu-ribu Margasatua
Mencari raja si Muraq
Yang sampai hanya tiga puluh

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu
Lihat dunia dari mata burung
Atau dari dalam tempurung

Yang mana satu engkau pilih
Dalam kalut ada peraturan
Peraturan mencipta kekalutan
Di mana pula kau berdiri
Di sini

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu
Berikan ku kesempatan akhir ini
Untuk menyatakan kalimah/kisah sebenarnya
Berikan aku kesempatan akhir ini
Lai lai la lai la lai

Tanya sama itu hud-hud
Lang mensilang
Kui mengsikui
Kerna dia yang terbangkan ku ke mari

Read more...

Thursday, August 21, 2008

mak aiii... buah PAUH di PERMATANG..

salam...
hahhaha, banyak benar cerita-cerita dari permatang pauh la ni...awat laaaaaa, panaih sungguh no...tak pa, tak pa... chek nak kongsi gambaq-gambaq yang cheq jumpa.....



cheq nak cadang kat SPR, lain kali, wat pilihanraya kecil time puasa no....hantu-hantu nie konpem tak dak, depa dok kena ikat......




nie dok ada pertandingan panjat tiang licin ka?? nak amik pa ataih tu?? kan elok wat pertandingan lari dalam guni jaaa....

Read more...

Wednesday, August 20, 2008

ke PELIKan dalam keBUTAan...

salam....

baru selesai melihat perdebatan antara Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng dengan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Tan Sri Koh Tsu Koon dibawah tajuk "Kisah Benar Disebalik Kontroversi Tanah di Pulau Pinang".

suatu debat yang menarik,tahniah pada kedua-duanya, tapi dari apa yang aku lihat, sikap pembangkang yang telah pun menjadi kerajaan kini, tidak lagi berubah sikap ;'hanya tahu menuding jari'. PELIK. dah jadi kerajaan pun, nak cari kesalahan orang lain ka?? katanya dengan kes-kes penyelewengan yang berlaku, kerajaan negeri tidak mampu atau tidak boleh membangunkan pembangunan negeri. yap, memang betul, bilamana masa yang ada hanya digunakan untuk mencari kesalahan kerajaan lama, tapi bukan dengan menumpu pada pembangunan rakyat P.Pinang.

aku tabik pada Tan Sri Koh Tsu Koon, menjawab segala persoalan yang dibangkitkan. memang payah nak bercakap dengan orang yang tak reti bahasa ini!!! buang masa jeee..... YB Lim Guan Eng hanya megulang kes 40 juta, kenapa agaknya dia betul-betul tak puas hati pada kes 40 juta itu?? ada maksud tersirat kah?? mengapa bermati-matian mahu kerajaan P.Pinang yang lama mengakui kesilapan dan mendedahkan kepada umum??

aku setuju pada Tan Sri, bukan semua perkara boleh dihebahkan, bukankah Tan Sri kata kerajaan cuba menebus balik tanah itu? tak abis-abis kata ianya kerugian, padahal belum disahkan lagi di mahkamah......katanya mahu ada sistem CAT yang cekap, bersih dan amanah, bukanlah itu moto PDRM? lama wujud dah.....

analoginya mudah, andai aku membuka kedai runcit di sebuah kampung, dan satu hari aku tersalah kira; gagal memulangkan baki jualan yang sepatutnya pada pembeli, akhirnya aku sedar dan aku pulangkan semula baki tersebut pada pembeli itu, yang aku tahu dimana rumahnya...persoalannya, perlukah aku heboh-hebohkan pada penduduk kampung bahawa aku telah salah kira?? perlukah aku tampal poster meminta maaf?? agak-agaknya la, andai aku telah heboh-hebohkan kesilapan aku, masih ramaikah pembeli yang ingin membeli di kedai aku?? mesti ada yang menjawab, akan da pembeli tu andai kita jujur,....hoi!!! aku dah pulangkan duit tu bukan jujur ka?? kang orang kata aku nak canang-canang kejujuran aku....

entahlah, pelik la dengan sikap manusia yang hanya suka menuding jari nie, padahal kesalahan sendiri buat-buat buta....aku teringat lagi masa aku pernah menjawat jawatan dalam MT MPDT satu ketika dulu, aku terserempak dengan seorang kawan di khaleel, bila aku nak bayar kat kaunter , die berkata " belanja la aku, korang MPD kan dapat elaun...kaya tuh..."...dalam hati aku berkata " abah ko!!!", kalo ikutkan hati mahu saja aku penampar die, tapi memandangkan aku tahu die memang seorang yang suka mencari kesalahan dan sentiasa tidak puas hati pada orang, membuatkan aku melupakan hasrat aku itu. ada beberapa kali aku mengajak dia untuk join kami di MPD andai dia betul-betul tidak puas hati, tapi bermacam alasan dia berikan. cakap memang senang la bro, try jadi MT tengok....samalah dengan situasi politik malaysia sekarang, bukan nak sama-sama bergabung membantu, tapi tak sudah-sudah mencatas orang lain, apa korang bahagia ke dengan cara tu??

Read more...

sembang-sembang dalam bas

salam...

apabila aku kata aku baru balik dari Penang, rata-rata semua bertanya, " kau pergi Permatang Pauh ekkk?"... hahhahaa, Permatang Pauh menjadi kawasan panas ketika ini, banyak kali aku menafikan, tapi ramai yang tidak percaya, terpulang laa....

namun, aku balik dengan bas tambahan, lewat sejam 45 minit, huh, dengan hujan lebat, kesejukkan, aku menunggu bas dengan sabar. akhirnya bas tiba jua, mungkin juga takdir aku, pak cik yang duduk disebelah aku peramah pulak orangnya. ikuti perbualan aku dengannya.

brape lamak mau sampai KL ya??

erk, lebih kurang 4 jam lebih. orang sarawak yek?

ya, saya baru ini, kali pertama sampai Penang. Pergi Permatang Pauh..

owh...untuk pilihanraya kecil ya...

ya..kami patutnya stay sampai 26, tapi kami bertiga terpaksa balik awal..ada hal perlu diselesaikan, dari Sarawak semuanya 12 orang...

owh...ramai jugak tuh...ada dapat tajaan dari parti ka??

ahha, semua ditaja, ini kami duduk di hotel penang, ramai, dari semua negeri...semua dapat duit dari parti..

erk, pak cik nie kira wakil dari sarawak la ya?

ya, saya ini seperti cawangan PKR di Sarawak,....

owhhh...ah, macamana dengan penamaan calon hari itu?

uisshh, ramai bangat, seumur hidup saya, tidak pernah lihat pilihanraya kecil begini..ini saya mau cerita sama kamu ya (aku angguk), BN tak mungkin boleh menang, di kawasan lain mungkin, tapi tidak di Permatang Pauh.

owhhh.....hebat ya, kiranya betul ke anwar menang, dia akan jadi PM??

itu belum tau lagi, menang memang pasti, tapi jadi PM kerusinya tidak cukup, kalau BN Sabah dan Sarawak jadi lompat parti, mungkin boleh....tapi itu bukan mudah...kamu tgk ya, pasal isu minyak saja, semua orang tak puas hati pada kerajaan. kamu tgk minyak di Sarawak cukup banyak, kenapa perlu jual di negara luar?? lepas itu naikkan harga minyak?? kan kita ini kaya dengan minyak....

(aku tak mahu ulas sebarang isu yang dikeluarkan oleh pak cik itu, aku hanya mahu bertanya, untuk korek maklumat, isu minyak bagi aku sudah ketinggalan).....

owh....habis kes die liwat itu betul ka?? pak cik percaya??

mana mungkin....kamu percaya?? (aku angkat bahu...) mana mungkin laaa... PM akan buat begitu ka??(PM??? erk....)... itu semua kerja orang UMNO...pemimpin macam dia tak kan buat kerja macam itu laa....kamu jangan percaya dengan semua surat kabar itu...(die tunjuk utusan atas riba aku)....semua tak boleh percaya, kamu boleh baca, tapi jangan percaya sangat...dalam 10 ya, hanya 2 saja boleh percaya, yang lain saja mau tipu masyarakat

hmmm...hah, kata semua cawangan datang sini, parti bagi duit ya.....agaknya, mana anwar dapat duit nak bertanding?? parti dapat duit dari mana??

mesti la ada orang yang taja...

siapa?? dari amerika?? betul ka die agen amerika???

agen amerika?? tidak laaa....saya rasa mmg die dapat duit dari luar, tapi bukan dari amerika, mungkin dari negara-negara islam yang lain...orang-orang Arab semua mau Anwar jadi PM...

erk...(aku mula mendiamkan diri, lagi-lagi pakcik tu dah mula mengendeng-ngendeng lebih kat aku....aku makin rimas...)

kamu sudah bekerja??

erkkk...belum...

marilah cuba2 datang sarawak, mungkin saya boleh tolong kamu carik kerja....

(hmmmm...)

saya bagitau ya, kalu kamu belum masuk politik, lebih baik jangan masuk...politik itu kotor, sangat kotor....lebih baik jangan....

aku senyum saja, akhirnya kami mendiamkan diri, die tido, aku pula layan cerita HULK, yang dipasang orang bas nie....

p/s: kalo benar politik itu kotor, bagaimana dia boleh jadi kotor?? semua gara-gara nafsu bukan???

Read more...

Tuesday, August 19, 2008

kepuasan dalam kekalahan

salam....

PENAT + NGANTUKZZZ...itu saja yang berada di dalam kepala aku sekarang, huh!!! tapi PUAS sangat-sangat. aku kira lama benar aku tidak rasa kepuasan berada di USM seperti minggu lalu, hohohoho...

tahniah pada semua junior-junior yang dah grad serta Pian dan Nawal Sharil yang akhirnya berjubah juga setelah berlumut di USM..(hehehehe....).Thanks juga pada mereka-mereka yang telah menghabiskan masa bersama-sama aku, enjoy giler seh...2 hari yang padat dengan aktiviti...oh ya, tahniah juga pada Kamil yang baru melansungkan perkahwinannya.

cisss...walaupun aku kalah bowling, api itu tak penting, yang penting aku merasa sangat puas, walaupun tak cukup korum (bak kata chong wei,aku ngaku aku kalah, aku tak nak wat alasan, hehehehe),dan dalam sejarah, inilah kali pertama aku dapat tempat last dalam game bowling yang kumpulan ini, tapi 2nd game aku baiki balik ekkkk...dah lama kita semua tak wat tournament bowling kan?? ada abg hairi, abg fakhrul dan abg arep saja pun dah gamat, tu belum senior-senior lain lagi...tak pe la,ada jodoh dan rezeki, jumpa lah lagi...Seingat aku inilah "geng-geng berani mati" yang bersama adik-adik ketika aku 1st year dulu, habis saja program, BJ Bowling tempat realese tension!!

apa-apa pun, ASPIRASI USM tetap dihatiku, dulu, kini dan selamanya...hohohoho..

Read more...

Wednesday, August 13, 2008

Takkan Melayu Hilang di Dunia..

salam...

10 Ogos lalu, si Khalid MB negeri Selangor telah buat kenyataan berhubung cadangan beliau untuk membuka kuota 10 % pengambilan pelajar UiTM kepada bukan bumiputera. Berikutan dengan itu, semalam, pelajar-pelajar UiTM menyerahkan memorandum bantahan kepada pejabat MB Selangor. ramai pulak makhluk bumi yang memberi respon tentang isu ini, aku tertarik dengan kenyataan Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah semalam. Persoalannya, betulkah pembukaan kuota 10 % kepada bukan bumiputera ini benar- benar akan menbantu pencapaian akademik orang melayu, atau benar ianya sekadar mainan politik?? Dulu, kita dah pun beri kuota 10% pada bukan melayu dalam pengambilan pelajar Matrikulasi, benarkah pengambilan ini, meningkatkan prestasi pelajar Melayu??

Profesor Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah pernah membicarakan tentang pencapaian orang melayu sendiri, dan bagaimana UiTM berkembang maju dalam temuramahnya bersama Agenda Daily.. Bagi aku sendiri, cadangan itu adalah satu perkara tak munasabah. perlu ke kita beri hak kita untuk meningkatkan kemajuan bangsa kita sendiri?? tiada cara lainkah??

Sejarah Permulaan UITM

Ogos 1950 - Rural Industrial Development (RIDA)
1956 - Dewan Latehan RIDA
14 Okt 1967 - Maktab MARA
1968 - Institut Teknologi MARA
1999 - Satu perjumpaan secara besar-besaran telah diatur yang melibatkan semua pentadbir, pelajar-pelajar dan bekas pelajar telah diadakan di Stadium Malawati, Shah Alam pada 26 Ogos 1999. Pada ketika itu, YAB Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad telah mengumumkan bahawa ITM akan dipanggil Universiti Teknologi MARA (UiTM). Berikutan dengan pengumuman ini, beberapa bulan kemudian Akta ITM (paindaan 2000) telah diluluskan oleh Dewan Rakyat iaitu pada 25 Februari 2000 dan diikuti pula oleh Dewan Negara pada 8 Mei 2000. Nama UiTM ini berkuatkuasa pada tarikh pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri. Menurut pindaan akta baru ini, terdapat seksyen yang menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong Malaysia secara automatik dilantik menjadi Canselor Universiti Teknologi MARA dan juga Pro-Canselor turut diletakkan di bawah baginda.

sejarah penuh disini.

Bukanlah secara terang UiTM termaktub dalam perkara 153 perlembagaan yang menjamin hak bumiputera.Adakah isu yang sengaja dibesar-besarkan ini hanya memperlihatkan diskriminasi kaum?? owh, bagaimana pula dengan sesetengah syarikat yang meletakkan syarat wajib berbahasa mandarin untuk menjawat jawatan dalan syarikat mereka? pensyarah-pensyarah bukan Melayu yang mendiskriminasi dalam pembagian markah??

p/s: Kalau melayu sendiri suka tikam melayu, agaknya siapa lagi yang akan mempertahankan melayu. kata hang tuah " takkan melayu hilang di dunia"..yap,melayu memang takkan hilang di dunia, tapi melayu yang bagaimana yang akan tinggal??

Read more...

Bila Sampai Waktu Itu?

salam...

aku semakin kaget dengan apa yang berlaku ketika ini, bermacam-macam hal la, tapi aku tak mampu nak menterjemahkan apa yang berada di dalam kepala ini pada papan kekunci dan seterusnya pada ruang maya ini. Belum dapat ilham...(Bak kata Pak Lah satu ketika dulu...heh).Nanti ya..aku sedang berperang dengan keadaan sekeliling aku dulu, jiwa kacau betul!!!

owh, aku juga makin gerun melihat keseriusan perkembangan manusia berblog, hahahhahaa, gila ahhh, ada yang tukar wajah, ada yang buka baru, ada makhluk baru...bagus-bagus, marilah kita sama-sama SERIUS.....erk,aku baru nak bertatih la...(^^,)

Read more...

Sunday, August 10, 2008

Abg Sin Chan..

salam...

Dalam perjalanan ke Pahang semalam, aku terima pesanan ringkas:
Salam. dengan nama Allh yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, mohon izin memberitahu bahawa , saya ; Fakhrul Razi bin Sunip & Huseylina Binti Md Isa telah selamat diijabkabulkan di Masjid Kampung Simpang Tebing Tinggi, Jerantut, Pahang jam 6.25 petang tanggal 8 Ogos 2008M(08.08.08) bersamaan 6 Syaaban 1429H. bersama kita doakan kesejahteraan semuanya. Terima Kasih..

aku kira kalau pelajar USM tahun 2003-2007, mesti ramai yang mengenali beliau selain dari NC dan TNC USM. YDP MPP USM tahun 2004/2005 dan juga YDP MPD kami, desasiswa Tekun. seorang pemimpin yang sangat aku hormati. aku selitkan gambar perkahwinan beliau untuk tatapan semua, kerna aku kira ramai yang ingin melihatnya bukan?? sebab ramai yang tidak dapat menghadiri majlis kahwin beliau atas urusan lain. apa-apa pun, Selamat Pengantin Baru, Semoga mendapat keberkatan dari segalanya...aminn..




Read more...

Wednesday, August 6, 2008

Hubungan Sayang.....

salam....

malam tadi aku terima panggilan dari seorang sahabat yang agak lama kami terputus hubungan,cik Sarah. Sarah sebenarnya ajak aku menemani die ke konvokesyen sahabat kami Dayah di UM esok petang. Memandangkan aku kerja, maka aku dan Anis tak dapat bersama-sama beliau. Sarah juga sempat jemput aku ke konvo die di UTM minggu depan. Ceh!!! aku katakan bahawa aku perlu balik Penang, ada konvo juga disana. terus dia kata "ahhh, konvo ehem, ehem ko ek???" aku kira aku faham maksudnya, aku kata "bukanla, konvo junior-junior aku n member-member aku laaa"...beliau tak percaya kata-kata aku...lantak lah.....

kadang-kadang aku pelik, tak boleh ke seorang perempuan berkawan dengan lelaki tanpa ada apa-apa perasaan yang melibatkan hubungan romantis??? dari dulu lagi, perhubungan aku dengan kawan-kawan lelaki atau abg-abg senior aku, selalu disalahertikan...adakah sebab mereka fikir aku masih single?? kalau ya pun, itu bukan alasan aku ada hubungan istimewa dengan orang lain?? bak kata cat, " ko memang playgirl liq"...ceh...sekarang kat ofis, kalau aku jumpa ngan abg haron pun, budak-budak ofis kata tu "abg sayang" aku...ceh, kalau awek dia dengar, tak pasal-pasal aku yang kena.

memang sepanjang aku berada di bumi minden,aku akui aku memang ramai abg senior dan member lelaki, mungkin dari cara aku yang agak "kelelakian", buat aku main terjah je sape-sape.

tak kisah lah, selama ini pun aku selalu tak ambil peduli apa orang nak kata kat aku, lagi-lagi kalau menda itu tak betul...oh, hujung minggu ini, seorang senior aku yang paling aku kagum dan hormati akan menamatkan zaman bujangnya...Selamat Pengantin Baru abang!!!" dialah orang yang banyak memberi tunjuk ajar kat aku dari aku merangkak hinggalah aku mampu berlari kini...thanks a lot, walaupun satu ketika dulu, aku pernah berkrisis dengan dia....dan seorang lagi senior yang aku gelar "power ranger merah", senior yang aku kira paling dekat kat hati aku,selalu ada waktu aku sedih dan gembira, dia jugak bnyak beri nasihat kat aku...kini dia ntah ke mana, barangkali dia marah atau bosan dengan kedegilan aku, selalu tak dengar cakap die...huhuhu, anyway i miss him n thanks a lot...

aku selalu terfikir, aku adalah insan yang paling bertuah kerana mendapat tunjuk ajar dari ramai senior, abg fakhrul, abg nas, abg zul, abg haron, abg hairi, abe yoh, abg wan, abg nemo, amam, pian, fiedon, kak abby, kak Ebba, kak lina, kak aina....erk ramai sangat la...dan kini aku masih menerima tunjuk ajar dari mereka walaupun aku telah maninggalkan bumi minden. sorang lagi senior yang masih selalu aku hubungi, "orang tue gigi", banyak maklumat wa kongsi ngan lu bro...thanks...

erk, apsal la tibe2 aku tulis semua ini, macam nak tinggalkan wasiat plak...hehehehe, sebenarnya aku rasa gembira sangat bila tahu abg fakhrul nak kawin....selamat berbahagia, doakanlah kebahagian adik-adik abg juga.....

p/s: owh, aku sudah tidak bersama beliau lagi, aku kira ini adalah keputusan yang terbaik untuk kami...biarlah masing-masing memilih jalan sendiri...aku letih.....
ah, aku memang sayang senior-senior yang aku dah anggap macam abg sendiri...junior-junior jugak aku sayang macam adik sendiri....sukati lah nak cakap apa pun.....inilah istimewanya kami di USM....hehehehhee....

Read more...

Monday, August 4, 2008

Perjalanan Masih Jauh.....

salam....

hujung minggu lalu, aku bersama wawa menghabiskan masa dengan berjalan-jalan dari pagi hingga ke malam. penat sungguh...hanya ahad kami berada di rumah, meng"cas" tenaga yang hilang pada hari semalam-malamnya. Jumaat lalu kami menghabiskan masa bersama-sama En. Hazrul untuk mengisi kekosongan jiwanya, tiada wayang di KB.

setelah bertahun- tahun, aku sudah lupa bila kali terakhir aku membeli sebuah buku untuk rujukan dan kepuasan aku sendiri. seingat aku aku hanya membeli buku untuk keperluan pengajian dari zaman tadika hinggalah ke "menara ilmu". Alih-alih aku hanya membeli majalah untuk menghiburkan jiwa dan aku selalu benar hanya meminjam majalah, novel dan buku dari kawan-kawan, tiada koleksi buku aku sendiri.

alhamdulillah, sejak 2-3 bulan ini, semangat membaca aku kembali lagi, tapi bukan pada novel-novel atau bahan hiburan yang ku pinjam dari kawan-kawan, tapi lebih pada pembacaan ilmiah aku kira. aku dan wawa ke PWTC pagi itu, berjaya juga aku sambar 3 buah buku Kassim Ahmad: Mencari Jalan Pulang: daripada Sosialisme Kepada Islam, Negara Bangsa dan Perjanjian dan Dokumen Lama Malaysia . inilah koleksi buku aku yang aku ada masa ini. aku pernah membeli buku suatu ketika dulu, tapi entah ke mana perginya. harap-harap aku juga akan ada koleksi buku aku sendiri, salah satu dari impian aku. heh!!




setelah hampir sejam lebih di PWTC, kami bergegas keluar kerana wawa memikirkan caj parking yang terlalu tinggi, RM5 sejam...gila!!! kami parking kereta di hotel kerana tidak tahu ada parking di kawasan lain..(cis!!!), tapi nasib baik jockey hotel tu hensem...(sempat tegur kami lagi...)..selalunya aku datang PWTC naik train, bukannya kereta, maka aku tidak tahu menahu tentang kewujudkan parking area PWTC.

kami lepak di Sogo lepas tu sementara menunggu kawan wawa yang ingin ke jalan TAR mencari baju raya, tapi akhirnya kami menukar rancangan ke One Utama, setelah mendapat ajakan dari abg sedara wawa untuk bermain bowling, lansung aku setuju kerna aku memang "kebulur" untuk memegang bola bowling. berpeluh mencari pusat bowling tersebut, tapi berbaloi sebab aku menang, heh!!...walaupun aku kurang gemar bolanya yang licin.

habis bowling, kami minta diri pulang, sempat maghrib di rumah, terus ke Warta membeli barang dan mengisi perut yang kosong....

Penat tapi puas.....berada di 3 shopping complexs pada hari yang sama, tak pernah aku buat selama nie...

Read more...

Friday, August 1, 2008

ketuanan Melayu...

salam,
sehingga hari ini, 1 Ogos 2008, orang ramai masih lagi memperkatakan tentang KETUANAN MELAYU?? bermacam-macam pendapat aku dengar....dan aku kira masih lagi ramai yang tidak faham konsep "ketuanan melayu" itu sendiri, yang paling sakit hati bila orang melayu sendiri yang tak faham dan kata sekarang zaman dah berubah, buat apa nak ada hak istimewa lagi?? semua orang perlu keadilan, perlu diberi hak samarata....apa sebenarnya maksud "samarata"?? kalau aku bagi kucing aku makan frieskies, perlu ke aku bagi kucing jiran aku makan frieskies jugak??

bagi aku orang-orang ini memang buta sejarah dan buta hati...ketuanan melayu dan hak istimewa orang melayu bukanlah bermaksud kita nak tunjuk hebat, tapi ini adalah pengekalan warisan, melayu yang begini agaknya bila dah terdesak, baru nak sedar.. (maaf.... aku bukan nak kutuk bangsa sendiri, meh la kita sama sedar menyedarkan)

kalau semua perkara perlu "samarata", agak-agak kita juga perlu beri hak kerakyatan pada mat-mat indon, bangla, vietnam yang dah duduk kat Malaysia berpuluh-puluh tahun. mereka pun bagi sumbangan besar kat negara gak apa, sama seperti zaman kedatangan bangsa asing ke negara kita satu masa dahulu kan?? bezanya, bangsa asing ini, dipaksa ke negara kita oleh British, mat-mat indon, bangla ini sukarela datang ke Malaysia, aku kira mat-mat indon dan bangla nie lebih bersemangat patriot kalau diberi kerakyatan, dorang yang suka datang sini maaaa.......

p/s: aku bukan seorang yang extreme racist, (betul ke aku eja nie??), tapi semangat perkauman itu perlu, kata orang "sense of belonging",....

Read more...

Tuesday, July 29, 2008

Just let go all the pain......

akhirnya.....syukur alhamdulillah...

hanya itu ucapan aku petang semalam, setelah sebulan lebih aku berperang dengan gigi aku yang satu ini. pertama kali dalam hidup, aku pergi klinik gigi, akhirnya tercabut juga, setelah ramai kawan-kawan menasihatinya.

kenapa aku menangguhkannya begitu lama?? erk, banyak sebab. pertama aku MALAS, memang dari kecil, kalau aku sakit apa-apa, paling tidak pun aku hanya akan tampal plaster atau 'koyok',(bukan takut jumpa doktor tau!!), sebab dalam kepala otak aku, nanti baik sendiri la tuh, kan ada antibodi dan sel darah putih.heh...

kedua, aku tak berkesempatan, dalam sebulan ini, setiap hujung minggu, aku tidak berada disini. ketiga, aku mengikut kata kawan-kawan (ciss), kata mereka, kalau gigi tengah sakit,gusi bengkak, sia-sia jumpa doktor, sebab doktor tak akan buat apa-apa, alih-alih dia hanya akan bagi ubat tahan sakit...takut kalau cabut atau tampal akan beri kesan pada gusi yang bengkak, dan memandangkan kali terakhir aku periksa gigi waktu zaman sekolah dulu,(itupun sebab wajib),aku mengambil nasihat kawan-kawan itu. ceh...

semalam, aku mendapat hidayah untuk terus ke klinik dengan keadaan gigi aku yang masih sakit, setelah masuk bilik pemeriksaan, doktor perempuan cina itu bertanya pada aku
" ya, nak chek gigi atau apa??",
" chek dan cabut atau tampal atau apa-apa yang patut la"...
"owh,ok.... mana sakit?? dah lama ka??"
" atas nie, dah sebulan lebih..."
"ok, mari tengok" ...."sekejap ar, saya bius dulu, akan rasa sakit sikit..."
(erk...)
setelah doktor tu bius aku, " kita tunggu dia kebas dulu ar..."
"ok..." aku mendiamkan diri....
"ok dah rasa kebas??"
...aku angguk...
tanpa beritahu aku dia nak buat apa, terus doktor tu cabut gigi aku dengan ganasnya...yang sakit bukan gigi aku, sebab dah bius, tapi bibir aku yang lebam sebab alatan dia menekan bibir aku...huh..

tak sampai seminit, gigi aku dah pun tercabut, alhamdulillah, tak perlu lagi aku dok pikir pasal sakit gigi....yang bestnya, gigi aku yang satu ini sebenarnya mengada-ngada, time aku berada kat kem baru lah nak sakit, kalau aku tengah rileks kat umah, tak pulak rasa sakit....tapi sekarang, semua dah berlalu...hehehe

p/s: nasihat aku pulak, pegi la dengar nasihat pada yang pakar, bukan pada kawan-kawan yang hampeh...hehehehehe...salah aku jugak...apa-apa pun thanks pada kawan-kawan yang concern....

Read more...

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP