Tuesday, March 19, 2013

Recco Road Perdana...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

(Entry kali ini merupakan bahasa ikut suka hati mak bapak sayaaaa.....)

Pagi ini, saya terbuka FB salah sorang kengkawan chinese saya, gambar beliau daftar kahwin.. Beliau ialah Jing Ching. Rakan sekelas saya. Maka, disebabkan mood agak kurang hari ini, maka tangan gatal untuk melihat kengkawan chinese yang lain.. Mereka ini mostly sekelas dgn saya dari Form 1 - Form 5. 5 tahun hidup bersama... haaaaa...

Jing Ching antara budak genius kelas kami, tapi tak segenius Chong Jie Wen.. dari F1 hingga F5 nombor 1 tak perlu berteka-teki.. mmg konpem dia punya.. Maka kami akan berebut no 2- 10 setiap tahun. Kelas kami mmg seimbang komposisi kaum.. half chinese, half malay, and 1 indian, which is Sashi. Dan seingat aku, batch kami paling ramai Melayu dalam kelas Sains. Hari ini saya nak bercerita tentang kengkawan chinese saya...

Jie Wen.. She used to be my chinese bestfriend. Tapi sekarang, kami dan kengkawan lain jarang berhubung sejak masing2 meninggalkan sekolah. Dan lepas SPM, hanya 4 orang berjaya masuk Matriks, Jie Wen (Matriks N. Sembilan), Mizi Poyo (N. Sembilan), Aku n Sarah di Matriks Perak. Jie Wen ini saya kagum 1. kerana kebijaksanaan dia 2, keperibadian dia..Zaman sekolah juga kami mmg akan sambut CNY dan Deepavali.. erk, deepavali nie sampai ke hari ini aku mmg akan pegi umah sashi, mak dia pun mmg akan tunggu kami setiap tahun.. Owh, CNY kami akan pi beraya umah Jie Wen dan jugak Choi Kim.. Ehh! konpem la dia x hidang menda2 haram. Family dia siap beli pinggan n cawan kertas untuk kami.. makanan pun dibeli dari luar.. So, Apa masalahnya melayu sambut CNY? bukankah ini mengeratkan hubungan sesama rakyat Malaysia??

Jie Wen nie mmg 5 tahun bersama kami. Dia penah buat aku terharuu... Serius!
Masa form 1- form 3, mmg la no 1 kepunyaan Jie Wen, Tapi no 2-5 aku, Anis, Mizi, Min Wen, Mong Wei, Yew King, (sape lg ek??) akan berebut2. Bila masuk f4, ramai budak baru masuk klas kami, Apis, Ajib, Sashi, Nadia, Alya.. dan aku n Anis paling ketara drop. markah kami juga bnyak jatuh.. dulu klas kami besar, blkg kami letak meja utk buat lepak2.. Menyedari situasi itu, Jie Wen penah dtg tempat lepak kami tegur sume org, paling kena teruk aku n Anis, dgn slang cinenya...
 " Liliq n Azni arr(nama betul anis), dulu mesti berlumba2 dgn saya.. skrg apa jadi?? ini sume sebab org2 "gila" yg datang sini bawak kamu main2.. Tau x exam mau dekat, apa lu orang buat main2 sini lagi?? " ( dia tuju pada sashi, nadia, ajib, apis n alya) Walaupun ada antara kami yg bengang dgn tindakan dia, tapi aku masih boleh berfikir secara rasional.. Berapa ramai jer kengkawan nk tegur kita bila lihat kita semakin teruk??

Jie Wen penah ditawarkan masuk ke sekolah paling bagus di Kajang..bila aku tnya, kenapa dia tolak.. dia jawab "liliq, kalo saya masuk sana, tak ada cabaran untuk saya.. U tgk, sekolah kita ini paling teruk di Kajang tauu.. kalo saya boleh berjaya di sekolah ini, saya lebih berjaya banding sekolah itu tauuu?? sekolah itu dan sekolah2 asrama lain mmg mereka ditrain jadi pandai..kita?? U tgk? Siapa saja cikgu yg slalu tegur kita?? Dekat sini haa, kita kena bergantung pada diri sendiriii....." ... erkk!! ayat dia nie sekali lagi berjaya menggamamkan aku.. kdg2 Jie Wen juga meluahkan perasaan khuatir dia bilamana terlalu ramai cikgu bergantung harap pada dia.. " saya takut saya x dapat full A laa, itu sume harapan cikgu laa.." dalam hati aku (sape soh jadi pandai sgt lagi...!! heheheee... jahat aku!) dan akhirnya, Jie Wen dapat 10 A 1B. (B tu bahasa Cina)

Jing Ching.. Jing Ching bersama kami 2 tahun, lepas masuk F4, yang tinggi PMR akan dimasukkan dalam Kelas Sains. Maka, Jing Ching merupakan pencabar terdekat Jie Wen, tapi x tercabar mana pun.. hehe! Sume subjek akan diconquer oleh Jie Wen, kecuali Biologi.. subjek ni mmg Jing Ching akan pegang, sbb tu jugak Jie Wen x suka Jing Ching and selalu kata cikgu bio kami pilih kasih.. hahahhaa! Math dan Add Math kalo tak 100 markah tu, bukan JieWen namanya.. tu la peel dia, ntah apa dia kejar 100 tu ntah.. hahahahaahaa.. Tiap kali pertandingan kuiz Jie Wen, Jing Ching and aku akan wakil sekolah. sori Jie Wen, Cikgu Lee Poh Bee mmg suka aku.. hahaha..

Cikgu Lee Poh Bee.. Kalo orang lain mungkin cikgu feveret dia sebangsa dgn dia, saya x. Cikgu feveret saya ialah cikgu Bio saya, Lee Poh Bee, walaupun kening dia x cantik (losss!!), dilukis setiap hari, tapi dia seorang cikgu yg dedikasi (opss! bukan sebab saya melayu yg salalu dapat high mark dari dia yerrr...). tiap kali exam, kuiz, dan bila nak edarkan markah n kertas jawapan, cikgu lee poh bee akan susun dari yang tinggi markah hingga yang paling rendah. Dia mmg akan sebut nama sorang-sorang, nama yang disebut dulu adalah nama yang paling rendah markahnya.. and as usual, nama apis n ajib akan "tersebut" dulu.. kekeke!
aku plak, selalu bising bila aku konpius cikgu panggil nama aku atau Sarah. Dan tiap kali silap, nak cover muka lepas pi depan, tgk2 Sarah punya, aku cakap " Cikgu SARAH la, bukan Saraaaah (dgn slang cine dia).." dan penah sekali agaknya cikgu pun bosan aku asyik tersilap dia tegur " haiya zaharah, mesti nama Sarah dulu laa, U slalu dapat high mark dr Sarah...  bagi Sarah amik dulu laa..." Erkk... hahahaha. aku senyum jerr... owwhh, perihal Bio nie juga, kalo dulu, siapa yg fail kena "retest". soklan yang sama, tapi jawapan da dibincangkan sebelum itu. Penah sekali Apis, markah retest dia lagi kurang banding markah test.. hahahaha, nampak x betapa budak2 kelas aku mengong! bukan sebab bodoh, tapi suke memain.. sampai cikgu Lee Poh Bee masa nak bagi kertas jawapan tu siap geleng kepala " haaiyaa, ini Apis haa, retest lagi rendah dr test... tak da guna punya budakk..!! " kami sekelas bantai gelak berjemaah..

Aku pun mmg pelajar yang nakal. Masa F4, tiap kali test, kami jarang sekali bersedia, sampaikan lagi 5 minit nak test, ajib or apis akan tanya " weeh! kejap lagi test apa haa??" kakakaka... tempat duduk aku mmg blkg sekali sbb nama aku S. Anis biasanya kat tgh, tapi bila dia x baca apa2, dia akan minta tukar dgn Sarah, duduk depan aku.. sama dgn Apis, dia akan minta tukar dgn sape2, supaya dekat dgn aku, ntah, sbb dorang tau aku jenis bg jer org tiru aku... hahaha! Tiap kali nak tukar tempat duduk Anis bg alasan " aku benci la duk sebelah Mizi, dia tu psyco siot...!! lagi2 time Kimia, org lain jawab tak de suara, dia bnyak bunyik plak "ohh, senang je nie.." "owwhhh, camni kiraa".. mamat poyo betul..!!" hehehe, Mizi mmg manusia paling kami benci dalam kelas kami, lebih2 lagi dia Ketua Pengawas+ muka skema nak mampus + suke bodek cikgu Zul, cikgu BM.. mmg dia manusia paling poyo di alam semesta ketika itu.. AJ, mmg duk depan, tapi AJ pun bukan budak baik.. tiap kali test, AJ siap ada cara tersendiri utk meniru.. kekeke! lain kali citer, ini kisah kengkawan chinese saya..

Penah sekali, kepala otak aku mmg jem! sume soklan test tu aku rasa macam choki2, sedap plak utk dimakan.. tetiba Apis bersuwitt, mmg peel dia dok tunggu kertas jwpan aku,, "psssttt. Liq, tu ada buku Bio kat blkg ko, amik bukak arr.." aku toleh blkg, ntah buku Bio sapa tertonjol kuar dr beg.. masa tu ada lagi rasa takut2 "errkk, kalo kantoi camne?? " " alaaa, x kantoi punya, ko tgk cikgu, asyik dok luar jer... amik je laa. " " ciss, kalo kantoi, sama2 haaa.. anis ko? " " setuju2...!!" Hasil persetujuan sume.. aku angkat meja, pusingkan supaya desk dia hadap aku.. haa, korang boleh bayangkan x camne aku angkat n pusingkan meja tu?? konpem budak2 kiri kanan nampak, termasuk budak2 cine klas aku... tapi dorang sume cool.. time tu cikgu yg jaga test dok termenung kat luar.. habis je pusing meja, aku sambar buku tu, masuk dalam desk.. cari jawapan laaa... hahaha! serius bila ingat balik, teruk betul aku nie rupenyaa...nasib baik x terkantoi..!! dan seperti biasa habis je aku jawb soklan test, anis terus sambar kertas aku utk ditiru.. aku plak buat2 conteng kertas lain, kertas aku beralih tangan dr anis ke apis ke budak2 yg dok blkg..

Ada juga sekali, masa test, mmg peel aku bila kepala jem, aku suka buat muka gorilla, Mong Wei, my another chinese fren, perasan muka aku.. terus dia bagi aku tgk kertas jawapan dia.. Hahaha.. best kan?? tapi bab meniru nie aku berani time test kecik2 jer...time exam besar aku x penah lagi buat hingga aku masuk Matriks dan U.

Aku n Anis dulu antara murid yang "retis" di sekolah kami, beg mesti nak mencapap, jam tangan seboleh-bolehnya nak sebesar alam, dari jauh boleh nampak.. Sampaikan kami penah ikut gaya rambut Chen Mayee, cantikk.. lepas Anis potong gitu, aku plak follow... hahaha! siap tnya Mayee, apa nama stail rambut dia.. masa tu nama dia  " hair boy", padahal bukan pendek or macam laki sgt pun..

Masa F4 juga, kami dapat cikgu sejarah, PK HEM, beliau slalu sibuk n jarang masuk kelas. so apa yang beliau buat ialah bahagi2 kan tajuk ikut bab, kemudian tiap kali waktu sejarah kami akan bentangkan pada kengkaan lain.. walaupun cikgu tak de.. see? baguskan kami.. Aku, AJ, Anis, Chiang Yew King, Jie Wen mmg tak boleh dok satu kumpulan, sbb kami akan berebut2 nak bentangkan, so kami sentiasa pecah kumpulan. Bila cikgu praktikal masuk klas kami, aku ingat lagi, dari UKM, org kelantan... Mai aiii, bahasa Melayu pun x betul, camne nak ngajar kami??? mmg dia salah satu cikgu praktikal yang menjadi mangsa buli kami.. Penah sekali, cikgu tu cuba bentangkan bab sejarah dgn gachek kelantannya.. loghat kelantan satu hal, nak bentang pun takut2.. satu hal.. aku dgn muka selamba, terus pi depan " Cikgu, apa kata saya yang bentangkan, sbb bab ini saya yang buat.." maka, aku pun bentangkan la spt biasa n budak2 klas aku bersoal jawab seperti biasa.. cikgu praktikal tu hanya pandang. habis kelas, cikgu tu tegur aku "bagus la kamu bentangkan, terima kasih sebab tolong saya..." (dalam hati, apa kata ko belajar bahasa melayu dgn betul dulu, baru dtg ngajar kitorang.. hahahaha! ) Serius! kami mmg x suka beliau..

Saat yang kami tunggu biasanya ketibaan cikgu2 praktikal, memandangkan sekolah aku dekat dgn UKM, kebanyakkannya dari UKM. Tapi ada sekali cikgu ari UNITEN, ganti cikgu fizik kami yang cuti bersalin. Muka jambu n skema giler. Da namapun kelas fizik, duduk dalam makmal, meja besar2 la kan.. tiap kali dgr cikgu baru nak masuk, aku n the geng (anis, AJ, Sashi, Nadia, Alya, Syam) akan dok depan. Masa perkenalkan diri pun mula.. macam biasa la, bagitau nama, duk mana, cita2.. sampai meja kami yang gegurl nie, Anis n AJ memulakan operasinyaa "cita-cita saya.. nak jadi bini cikgu..!!" peeehhh, tersedak cikgu fizik tuu.. kekekeke! Hari lainnya pula, peel cikgu nie dia mmg akan sebut "boleh" berkali2.."ok, skrg yang nie plak, boleh?".." pok pek,pok pek.. boleh?" " Mizi, boleh?" " pok pek pok pek, boleh?". Ada sekali AJ siap kira berapa kali cikgu tu sebut boleh. " ok, hari ini cikgu da sebut BOLEH sebanyak 43 kali( x ingat brp kali sbnrnya..)" kami bantai gelak secara berjemaah lagi...

Aaah, aku da mula melalut bila keyboard nie laju ditekan2.. kekeke. Perihal sebenarnya yang cuba aku sampaikan ialah kengkawan chinese aku ketika di sekolah dulu. Ohh, kami penah anjurkan rumah hantu ketika Hari Terbuka, nama rumah hantu nie "Potter Geist", nama yg diberi Alya, memandangkan dia dok lama kat German dulu.. seperti biasa klas kami mmg sentiasa jadi perhatian, dan rumah hantu kami mmg terbaik dari ladang laa.. Al-kisahnya, masa sehari sebelum event, budak2 laki, da siap buat pocong, kubur bagai.. aku n the geng dok tampal surat khabar kat tingkat bagi gelap, x nak cahaya masuk.. masa kami try, pening gak la kepala nak cover tutup sume, still lagi ada cahaya masuk.. last2 kami give up, biarkan jer cahaya tuu.. Ajib yg mmg kaki "bomoh" siap kemenyan satu kelas.. bantal busuk anis, jadi mangsa buat pocong, kain uniform polis bapak kaler biru gelap aku yang bapak aku x guna, jadi mangsa banner rumah hantu kami... Di hari kejadian, kitorg pelik sbb kelas tu gelap segelapnyanyaa.. sampai kami x nampak apa.. Sumenya berjalan lancar, sampai senior F5 dan senior2 yang da tamat sek pun berebut nak masuk umah hantu kami.. Yg kelakar tgh2 berjalan umah hantu tu, Anis yg juga salah sorang "hantu" kami kena keluar sbb dapat berita adik dia jatuh .. So, "hantu" keluar dok melilau2 kat kawasan gerai2 terbuka..Aku spt biasa person in charge di luar klas.. Habis jer events, memandangkan sambutan amat menggalakkan, dan kami mmg kepenatan, kengkawan chinese yang satu klas, sama2 bantu meng "clear"kan kelas.. nampak betapa mereka sangat2 menghargai hasil kerja kami, walaupun masa set up rumah hantu tu mereka tak de, sebab idea sume idea kami segroup. Waktu tu juga aku sgt2 terharu ngan kengkawan chinese nie.. Tapi memandangkan kena kuar dr sekolah pada masa yg ditetapkan, kami x sempat nak clearkan rumah hantu tu habis.. al-kisahnya bersambung bilamana malam tu pak Guard tepon Ajib n Apis, soh datang clearkan jugak umah hantu tu, katanya dia dengar bermacam2 bunyi... Perrgghhh.. Malam tu, kami berkumpul di umah Anis lepas Apis, Ajib, Anas n Anwar clearkan sume. Macam2 cerita kami dengar.. Pak Guard tegur sebab siap main kemenyan, bila fikir2 balik, Ajib mmg da serupa boloh masa tu.. kekeke. Anis terus buang bantal busuk dia sbb takut.. kakakaka..

Ada sekali masa Hari Guru, Jie Wen anjurkan tarian Cina, dia paksa sume budak klas chinese kitorang join.. Mula2, aku, anis, alya n sahi dok memain follow rentak dorang dr blkg... last2 Jie Wen soh kami join sekaki, kami pun joinlaaa.. habis je event Hari Guru tu.. Aku and Anis dipanggil oleh Ustaz, kena marah sbb follow budak2 cina menari.. sedangkan waktu tu kepala aku da berfikir .. bukan tarian bogel or menghairahkan pun.. ayat yang aku x boleh terima " tu kan budak2 cina, kenapa nak ikut dorang menari? kamu tu melayu, islam... biar je la cina2 tu nak menari ker nak hapa ker, yang kamu ikut telunjuk depa kenapa? "... errkk, padahal aku rasa tarian tu hanya goyang2 sikit jer pun dengan lagu cina.. Inilah masalah pendidik sekarang, kadang-kadang cikgu itu sendiri yang membina jurang antara kaum disekolah, sedangkan murid2, kami ketika itu, masih SUCI tanpa POLITIK. Sama halnya dengan cikgu BM aku.. Cikgu Zul, kalo dtg tempat dia, tak habis2 hasut kami dgn PKRnya, ketika itu kecoh kes Anwar.. Aku yang slalu bidas dia, agaknya sebab tu BM aku dapat B. Hahahaha.... tiap kali kalo kelas BM, time ujung nak balik, aku da siap2 kemas barang nak balik.. dgn tempat aku blkg sekali, mudah utk aku blah terus keluar.. Dgn gaya rambut x jumpa sikat bak kata Anis, Cikgu Zul akan bersuara "tuuu zaharah tuu, belum bunyi loceng lagi dia da x sabar2 nak balikk... letak beg tu zaraahhh..." (huhhh!! baik aku balik dari asyik dengar cikgu puji Mizi poyoo tuuu...!!) aku bermonolog dlam hati...


Melihat gambar kengkawan Chinese, aku terpikir.. sbnrnya lama da aku pikir menda nie, di zaman sekolah, kami tak pernah ada jurang perkauman.. kami TAK PERNAH ejek dia makan "babi", pegang atau bela menda haram pada kengkawan kelas kami.. tak pulak kami kata "weh, hang tau x hang nanti masuk neraka??" (ok, nie mmg tipu pasal sekolah aku kat kajang, bukan kat kedah...! hahaha...). Nak kata kami tak pernah gaduh, menipu sangat la tuu, mmg la ada, tapi kami gaduh kerana peribada bukan sebab ko"Cina" aku "Melayu..." TIDAK ADA istilah perkauman langsung! walaupun ada budak2 kelas lain dok gaduh geng melayu-geng cina... tapi kami TIDAK ADA. Malah kami sentiasa sokong antara satu sama lain, dan kami hargai satu sama lain. Namun situasi ini tidak saya perolehi ketika masuk USM, sedangkan USM dimonopoli orang Cina dan rakan sekuliah saya kebanyakkannya Cina. Saya didedahkan dengan politik Cina - Melayu. Dan ini yang berlaku dalm masyarakat kini. Alangkah baik dan bagusnya jika kita semua tiada rasa curiga, khuatir dengan kaum lain sama perasaannya ketika kita berada di alam persekolahan itu... Mesti akan ada yang jawab " Ini realiti, zaman sekolah tu, budak2 tak tahu apa2..." Alagkah bagusnya jika kita tak tahu apa-apa dan terus mewarnai keharmonian hidup kita kannn?? Namun, masyrakat kita telah "dibudayakan" dengan sikap ini.. Apa boleh buat??

Pesanan saya, jika anda seorang ayah, ibu atau guru.. Biarlah dan berilah ruang dan peluang anak2 kita untuk sama-sama berkawan dan berkongsi perbezaan kaum yang ada di Malaysia ini.  Perbezaan yang ada bukanlah untuk kita membenci atau menjarakkan jurang antara kita, tapi perbezaan itu alah untuk kita lebih memahami dan lebih menghormati sesama kita. Janganlah kita terlalu "taksub" mencemari pemikiran anak muda yang tidak tahu apa-apa selain hanya mahu bermain dan berkawan.. Mana tahu, mereka juga yang akan bantu kita satu hari nanti ( dok teringat iklan melayu yang marah jiran india dia, last2 jiran india dia yang hantar pi hospital..hahahahaaa)

Peehh, panjang rupenyaa... hee, gambar yg menjadi kenangan...

Ini Ketika Form 1. Form 1 je aku pengawas, lepas patah tangan sebab main bola jaring.. aku quit..

Ini ketika Form 3. Jie Wen jadi Ketua Kelas masa ini.


Ini ketika Form 5. McD Kajang. Aku lupa sambut apa masa nie ek?? Dgn guru kelas kami yang kami panggil Mama Dib..

P/S : Walaupun Sekolah Jalan Reko yang kami upgrade jadi Recco Road Perdana ini merupakan sekolah paling teruk di Hulu Langat, dan tiap kali aku n anis wakil sekolah, budak2 sekolah lain akan buat muka and hina sekolah kami.. aku, anis n AJ akan balas balik " At Least kitorang wakil sekolah ke macam2, mengharumkan nama sekolah kitorang.. Ko??? Setakat bangga nama sekolah yang mmg da "bagus" pasal senior2 ko... Apa sumbangan ko kat sekolah ko?"  Dan biasanya mereka akan terjelepuk terdiammm.... haaa, main2 lagi ngan pendebat macam aku, AJ and anis... hahahahhaha!!!

0 comments:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP