Wednesday, August 20, 2008

sembang-sembang dalam bas

salam...

apabila aku kata aku baru balik dari Penang, rata-rata semua bertanya, " kau pergi Permatang Pauh ekkk?"... hahhahaa, Permatang Pauh menjadi kawasan panas ketika ini, banyak kali aku menafikan, tapi ramai yang tidak percaya, terpulang laa....

namun, aku balik dengan bas tambahan, lewat sejam 45 minit, huh, dengan hujan lebat, kesejukkan, aku menunggu bas dengan sabar. akhirnya bas tiba jua, mungkin juga takdir aku, pak cik yang duduk disebelah aku peramah pulak orangnya. ikuti perbualan aku dengannya.

brape lamak mau sampai KL ya??

erk, lebih kurang 4 jam lebih. orang sarawak yek?

ya, saya baru ini, kali pertama sampai Penang. Pergi Permatang Pauh..

owh...untuk pilihanraya kecil ya...

ya..kami patutnya stay sampai 26, tapi kami bertiga terpaksa balik awal..ada hal perlu diselesaikan, dari Sarawak semuanya 12 orang...

owh...ramai jugak tuh...ada dapat tajaan dari parti ka??

ahha, semua ditaja, ini kami duduk di hotel penang, ramai, dari semua negeri...semua dapat duit dari parti..

erk, pak cik nie kira wakil dari sarawak la ya?

ya, saya ini seperti cawangan PKR di Sarawak,....

owhhh...ah, macamana dengan penamaan calon hari itu?

uisshh, ramai bangat, seumur hidup saya, tidak pernah lihat pilihanraya kecil begini..ini saya mau cerita sama kamu ya (aku angguk), BN tak mungkin boleh menang, di kawasan lain mungkin, tapi tidak di Permatang Pauh.

owhhh.....hebat ya, kiranya betul ke anwar menang, dia akan jadi PM??

itu belum tau lagi, menang memang pasti, tapi jadi PM kerusinya tidak cukup, kalau BN Sabah dan Sarawak jadi lompat parti, mungkin boleh....tapi itu bukan mudah...kamu tgk ya, pasal isu minyak saja, semua orang tak puas hati pada kerajaan. kamu tgk minyak di Sarawak cukup banyak, kenapa perlu jual di negara luar?? lepas itu naikkan harga minyak?? kan kita ini kaya dengan minyak....

(aku tak mahu ulas sebarang isu yang dikeluarkan oleh pak cik itu, aku hanya mahu bertanya, untuk korek maklumat, isu minyak bagi aku sudah ketinggalan).....

owh....habis kes die liwat itu betul ka?? pak cik percaya??

mana mungkin....kamu percaya?? (aku angkat bahu...) mana mungkin laaa... PM akan buat begitu ka??(PM??? erk....)... itu semua kerja orang UMNO...pemimpin macam dia tak kan buat kerja macam itu laa....kamu jangan percaya dengan semua surat kabar itu...(die tunjuk utusan atas riba aku)....semua tak boleh percaya, kamu boleh baca, tapi jangan percaya sangat...dalam 10 ya, hanya 2 saja boleh percaya, yang lain saja mau tipu masyarakat

hmmm...hah, kata semua cawangan datang sini, parti bagi duit ya.....agaknya, mana anwar dapat duit nak bertanding?? parti dapat duit dari mana??

mesti la ada orang yang taja...

siapa?? dari amerika?? betul ka die agen amerika???

agen amerika?? tidak laaa....saya rasa mmg die dapat duit dari luar, tapi bukan dari amerika, mungkin dari negara-negara islam yang lain...orang-orang Arab semua mau Anwar jadi PM...

erk...(aku mula mendiamkan diri, lagi-lagi pakcik tu dah mula mengendeng-ngendeng lebih kat aku....aku makin rimas...)

kamu sudah bekerja??

erkkk...belum...

marilah cuba2 datang sarawak, mungkin saya boleh tolong kamu carik kerja....

(hmmmm...)

saya bagitau ya, kalu kamu belum masuk politik, lebih baik jangan masuk...politik itu kotor, sangat kotor....lebih baik jangan....

aku senyum saja, akhirnya kami mendiamkan diri, die tido, aku pula layan cerita HULK, yang dipasang orang bas nie....

p/s: kalo benar politik itu kotor, bagaimana dia boleh jadi kotor?? semua gara-gara nafsu bukan???

4 comments:

ariffss,  August 20, 2008 at 12:23 PM  

hebatttt.. tp awat bahasa dh nak ke bahasa indon.. ekkeekeke..

byk input.. wa cekau skit jd bhn..

lieliq August 20, 2008 at 1:48 PM  

dah die org sarawak...cakap pun macam indon ler.....

BoTak August 25, 2008 at 12:40 PM  

hmm... politik tu kotor? kalo kotor.. maka kotor lah setiap insan yang bergelar Malaysian tak kira melayu, cina, india atau kadazan.... sebab dengan politik kita dapat naik bas,dapat pakai baju, dapat ape saja yang kia dapat hari ni...

kata-kata macam tu buat rakyat tidak mementingkan pemerintahan, dan kuasa memerintah... akhirnya semua akan tergadai...

lieliq August 25, 2008 at 2:22 PM  

hahahha....betul, politik ada dimana-mana

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP