Tuesday, July 1, 2008

Cerita II

setelah malam pertama aku pekena nasi gorang cendawan khalel, malam kedua aku ngan bebudak nie lepak kat meja kuning sg. dua. lalu datang la penolong penggawa sebuah desa.....si sodok mengajak beliau join kami...

sodok-En H, nape tak naik-naik pangkat?? (sambil terkial-kial en H memulakan tazkirahnya)

En. H- apa yang membahagiakan hati??

semua ahli mesyuarat memblurkan diri,en H berbicara tentang hati dan akal, owh, aku pernah dengar tentang ini dari budak gemok temerloh suatu ketika dulu, lebih kurang sama hujahnya....

setelah Pak de, Wahab, Sapek dan Sodok meninggalkan majlis, (mereka memang nak larikan diri dari mendengar tazkirah...cis!!!)

En. H- saya tanya hang, (dok pandang aku), hang dah abis ngaji ka???

aku- dah...thn lepas saya grad..

En.H- hang menipu!!!! (aku terkedu)... kalau betui,saya nak tanya, apa itu sembahyang??? (aku terdiam....)macamana hang kata hang dah abis ngaji?? (erkkkk...)hah, kata semua dah graduan, meh habaq jawapan seorang graduan...

mulanya kami mendiamkan diri, takut salah cakap bila diasak, macam-macam jawapan keluar...

En H- sembahyang tu ada dalam rukun islam, kenapa RUKUN?? nie saya nak habaq, apa rukun sah nikah??? pengantin lelaki, pengantin perempuan, wali, saksi, ijab dan kabul...betul??? (kami mengangguk)...kalau wali tak ada, sah tak nikah tu??? sama jugalah, kalau tak sembahyang, sah tak islam ???

seterusnya, kami hanya mendengar.....banyak juga yang dikatakannya sambil menyuap nasi sesudu sesudu (lambat plak nak abih...), nak tulis semua, aku ingat-ingat lupa...

En H- sekarang ramai orang yang khayal, apa maksud khayal??? macam niat kita nak buat karipap, tapi last-last kita buat kuih lain, sebab kita khayal, jadi tak kuih karipap kita tuh??? dalam sembahyang pun sama jugak laa....nie tgh dok baca al-fatihah, tapi otak dok pikiaq nak wat pa lepas nie...tu khayal gak namanya....banyak sangat menda remeh la nie, orang tak amik pusing.....padahal tang tu la yang penting....

la nie, orang dah tak takut kat tuhan, sebab tak da depan mata, macam hang la....dah keja kan??? (aku angguk)...kalo bos depan hang, hang takut x??? mesti hang rajin saja buat keja...tak penah curik tulang...cuba kalo bos hang tak da depan mata??? hah, macam-macam hang buat, siap kutuk bos hang lagi....sama la, manusia nie die tak nampak tuhan depan mata dia, tu la depa tak takut...macam-macam depa buat....cuba la kalo Allah tu bagi balasan kat dunia time tu
jugak, mesti depa takut....tapi Allah maha Adil, nak bagi peluang manusia nie bertaubat.....

aku - hmmm, betul, tapi hantu pun kita tak nampak jugak, ramai sekarang banyak takut kat hantu....

En H- hah, itu la....takut bukan pada hantu saja, banyak jenis takut nie, takat nak jawab exam, takut tak dapat keje...takut nak cakap depan orang ramai..padahal tu suma menda yang tak nampak kan???....bila dah tak takut kat TUhan, takut kat hanTU la....TU-han dan han-TU...manusia memang suka buat menda yang terbalik.....(errkkkkk....)

sebab tu la, saya mana kisah pangkat-pangkat nie, janji cukup makan, pakai, tinggai, cukup la.....kita nie, tak boleh habaq dah abis ngaji, sampai bila-bila pun ngaji tu tak abih (terkena sudah...)....hah, hang keja mana la nie???

kami tukar topik dan sempat bertukar nombor telefon bila En H tahu aku keja mana....siap minta tolong aku settlekan masalah kewangan baktisiswa desa dia lagi...erkkk...

aku lihat nasi En H dah habis, kami minta diri untuk pulang...sejam lebih jugaklah dengar tazkirah...tak pe, info nie beb.....

1 comments:

ariffss,  July 1, 2008 at 4:35 PM  

Kah Kah kah kah !!!!

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP