Friday, March 8, 2013

8 Mac 2013. Bila Nak Mengundi nieeeee....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Ada apa dengan 8 Mac? ceehh... kasi suspen skit. Hari ini 8 Mac 2013 genap 5 tahun Pilihanraya Umum yang lepas iaitu PRU ke-12 diadakan. Tarikh PRU ke- 12 ialah pada 8 Mac 2008. Maka sepatutnya kerajaan yang sedia ada terbubar? Opss... TIDAK.

Pilihan raya umum diadakan setiap lima tahun sekali bagi melantik ahli-ahli Dewan Rakyat. Parti politik yang mendapat undi terbanyak layak membentuk kerajaan bagi memerintah negara.

Parlimen Persekutuan merupakan badan perundangan tertinggi di Malaysia. Melainkan apabila dibubar, parlimen akan terus bersidang untuk tempoh lima tahun bermula dari tarikh pertama mesyuarat diadakan selepas pilihan raya umum melainkan ia dibubarkan.


Pada akhir tempoh lima tahun, Parlimen terbubar secara automatik dan pilihan raya perlu diadakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh pembubaran bagi melantik perwakilan di Dewan Rakyat.

Parlimen dihendaki bersidang tidak lebih daripada 120 hari dari tarikh ia dibubarkan.

Ini bermaksud 8 Mac 2013 hanya genap 5 tahun PRU yang lepas diadakan. Parlimen akan terbubar secara automatik selepas genap 5 tahun dari tarikh mesyuarat pertama dewan Parlimen. Mesyuarat pertama Dewan Parlimen selepas PRU ke 12 ialah pada 28 April 2008. Bermaksud PM perlu umumkan tarikh pembubaran parlimen sebelum 28 April 2013, jika tidak Parlimen akan terbubar dengan sendirinya.


Ok, mari kita andaikan jika PM tak mahu umum tarikh pembubaran dan membiarkan ianya "tamat tempoh" iaitu 28 April 2013. Maka SPR perlu mengadakan Pilihanraya dalam tempoh 60 hari termasuk penamaan calon, kempen dan proses pengundian. Maka, tarikh akhir bagi proses buang undi ialah pada 27 Jun 2013.


Nah... kita semua akan buang undi sebelum tarikh 27 JUN 2013..

Maklumat Parlimen Malaysia 


SELAMAT MENGUNDI...

0 comments:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP