Saturday, November 26, 2011

Cakap-Cakap AUKU 2011....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Penyayang...


Lama sungguh tidak berblog. Masyaallah.... Mari kita mulakan semula blog ini dengan isu Mahasiswa yang mendapat perhatian pimpinan Negara.

Terdahulu, saya pernah berbicara tentang AUKU didalam blog ini. Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) ini? Akta ini merupakan satu akta bagi Universiti Awam di Malaysia. AUKU ini juga telah beberapa kali dipinda dari tahun 1975, 1995 dan terakhir 2009. Terdapat 5 Bahagian dan 27 Seksyen terkandung di dalam akta ini.

Pada 24 November 2011 yang lalu, di dewan Parlimen, Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato Seri Najib telah pun mengumumkan bahawa AUKU ini akan dipinda bagi membolehkan mahasiswa yang berumur 21 tahun ke atas menjadi ahli dalam mana-mana parti politik. Namun, beliau menegaskan bahawa mahaasiswa dilarang keras membawa politik kepartian didalam kampus.

Hasil dari pengumuman itu, pelbagai reaksi diterima oleh masyarakat terutama Mahasiswa sendiri. Bagi golongan yang berjuang untuk memansuhkan AUKU, ini merupakan satu kemenangan awal, bagi golongan yang memperjuangkan dan mempertahankan AUKU, ini merupakan satu kekalahan dan kecewa dengan pengumuman yang dibuat oleh DSN, manakala bagi golongan yang "neutral" pula, dilihat lebih rasional, dengan menganggap tranformasi yang dilakukan mempunyai kesan positif dan negatif.

Sehingga hari dan saat ini, saya masih memberi ruang dan mendengar keluhan, kesahan, keterujaan, kekecewaan, kegembiraan mahasiswa-mahasiswa kini. Pandangan saya?? akan saya ceritakan kemudian....mari kita menjadi pendengar dahulu....

0 comments:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP