Wednesday, June 18, 2008

Dulu, Kini, Selamanya

Assalamualaikum wbt

oh, sistem imun aku kurang berfungsi semenjak, dua tiga menjak ini...huh, aku memang perlu beriadah di luar rumah dan bukannya hanya di katil...ya, bilalah aku nak berubah!!!heh...


oh, aku ingin sambung niat aku yang tertangguh...PPMS (Pembimbing Pelajar Minggu Suaikenal)....yap, kalau anda adalah budak atau bekas budak USM dan tidak kenal apa itu PPMS, anda tidak layak menjadi warga USM..hehehehe(suka-suka hati meletakkan hukum, inilah masalah manusia sekarang...erk)..
oh, hari ini hari ketiga kursus fasa 1 bukan?? ya, cuma tahun ini aku tidak berada didalam sistem, aku kini berada diluar, tapi itu bukanlah alasan untuk tidak ambil tahu tentangnya, apatah lagi baru setahun meninggalkan alam kampus, lainlah kalau dah 7-8 tahun keluar dari kampus...heh!!

sebenarnya aku ingin berkongsi pengalaman setelah 3 tahun berada dalam sistem PPMS ini, apa itu PPMS? PPMS adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu pihak universiti dan pihak terbabit seperti PTPTN dan pelajar tahun satu semasa Minggu Suaikenal yang berlangsung selama seminggu.Namun, peranan yang dimainkan oleh PPMS bukanlah sehingga tamatnya Minggu Suaikenal, tetapi ianya berteruskan sepanjang sidang atau sepanjang anda pernah bergelar PPMS. Sehingga kini, aku masih lagi mendapat pesanan ringkas daripada junior yang bertanyakan masalah berhubung universiti atau pusat pengajian. Nah, peranan PPMS itu bukan habis situ saja bukan?? terpulang pada individu yang memahami peranan PPMS itu sendiri, kerana PPMS adalah DULU, KINI DAN SELAMANYA.....(erk, berlagak pulak!!)

Dua minggu sebelum bakal pelajar USM menjejakkan kaki ke kampus, bakal-bakal PPMS ini telah pun berdaftar di kampus masing-masing untuk memulakan kursus. kursus fasa pertama selama 5-6 hari di luar kampus, lebih menfokuskan pembinaan jati diri dan kerjasama antara pasukan. didalam kursus inilah, ketiga-tiga kampus iaitu induk kejuruteraan dan kesihatan akan duduk sedewan, sekumpulan. tidak dinafikan cara ini banyak membuka minda dan ahli kumpulan dapat berkongsi maklumat tentang kampus lain, serta pengalaman PPMS yang terdahulu. sekurang-kurangnya, di waktu inilah kita dapat kawan baru yang berlainan kampus. oh, masa yang ditunggu-tunggu waktu fasa 1 ini, tentulah di malam persembahan dan makan malam bukan?? setuju?? angkat kaki....heh

selepas tamat fasa 1, semua bakal-bakal PPMS akan pulang ke kampus masing-masing dan diberi rehat selama sehari sebelum memulakan fasa 2. di waktu inilah, kami semua mengambil kesempatan untuk berfoya-foya ke BJ untuk menikmati wayang atau bowling, oh, dan menikmati waktu sunyi didalam kampus, kerna selain PPMS, hanya orang-orang tertentu sahaja yang dibenarkan berada di dalam kampus ketika ini. fasa 2 lebih fokus kepada mendalami ilmu tentang pentadbiran univesiti, seperti perpustakaan, unit sukan, keselamatan dan sebagainya. ketika ini, ada juga sesetengah PPMS yang baru pertama kali bersemuka dengan Pengarah Kesihatan atau Keselamatan atau TNC HEPP sendiri, nah, pengalaman baru bukan??

di fasa 2 ini juga PPMS akan mengetahui dimana mereka akan ditempatkan, aku hanya menceritakan tentang kampus induk, kerna aku bertugas di induk. tidak puas hati kerna ditempatkan di tempat yang bukan pilihan adalah perkara biasa, sebagai PPMS yang secara zahirnya adalah sukarelawan, PPMS patutnya sudah bersedia untuk ditempatkan di mana sahaja. ya, aku setuju.... lain tempat, lain pengurusan, kerna di waktu inilah kta perlu berurusan dengan pentadbiran desasiswa, ada desa yang menyediakan pelbagai kemudahan, ada pula desa yang "kedekut" dengan pelbagai alasan. erk, bagi aku mudah saja, andai kita pandai berkompromi dengan pengurusan desa, maka mungkin ada habuan yang boleh kita peroleh..heh!!!

di fasa 2 ini jugalah PPMS akan berdebar-debar dengan pengumumkan jawatankuasa tertinggi PPMS, jika nasib baik, peganglah jawatan di induk, jika tidak duduklah bertugas di desa. namun, kedua-duanya tetap sama, elaun yang diberi pun sama....erk, bezanya bebanan tugas yang bakal dipikul, PPMS bukan mengharapkan habuan bukan?? hehehe, bekerjalah dengan ikhlas.

panjang pula aku menaip, baru cerita kursus. ok sambung, setelah ditempatkan ke desa masing-masing, tugas PPMS telah pun bermula secra rasminya, disini lah PPMS perlu berhadapan dengan kerenah pengurusan desa. yang paling sakit kepala, dah tentunya penghulu besar PPMS.Malam sebelum menyambut pelajar baru, mesti ramai PPMS yang tidak akan tidur kerna berjaga menyiapkan kerja di saat-saat akhir dan juga kerna menyambut pelajar dari Sabah Sarawak atau selatan tanah air. Saat paling memenatkan tentunya sewaktu pendaftaran, namun barangkali kini semuanya menjadi lebih mudah, kerna pengambilan pelajar ijazah pertama yang saban tahun semakin berkurang. bayangkan semasa aku di tahun pertama kami seramai 24 PPMS menjaga lebih 1000 pelajar baru di satu desa, tapi di tahun ketiga kami seramai 33 orang menjaga lebih 800 pelajar baru. berbeza bukan?? tahun ini, aku tidak pasti jumlahnya. oh, dan saat-saat yang menghiburkan tentunya ketika 'walkrobic" dan majlis makan malam. ketika inilah PPMS sibuk memerah idea untuk mencari "cheers" terbaik dan bersaing dengan desa lain.erm....

pengalaman aku, tahun pertama, aku berada di Indah Kembara, tahun kedua di Bakti Permai Cak Aaaa Cak Aaaa(agak-agak tahun ini Bakti tukar cheers tak?? erk...) dan tahun terakhir kembali ke Indah Kembara bersama Penggawa baru. aku juga sempat merasa menjadi PPMS desa sahaja, PPMS MT induk dan PPMS BHEPP, alhamdulillah, aku rasa terlalu banyak perkara yang aku belajar dari PPMS ini. aku juga berpengalaman menjadi Pengarah Projek Baktisiswa MBB, pengalaman yang tidak mungkin aku lupakan, berada dalam kawasan yang cukup "hijau". aku juga bersyukur, sepanjang aku di PPMS ini, senior-senior banyak membantu.

tidak dinafikan, PPMS sering juga mendapat cacian dari pelbagai pihak, bagi aku kita tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang, pernah juga aku dicaci depan orang ramai oleh seorang bapa yang hanya ingin berjumpa anaknya di DPA, sepanjang tahun, kena maki dengan ibu bapa aku kira perkara rutin, memang pedih, tapi jangan cepat menyalahkan mereka, mereka hanya risau tentang anak-anak mereka, walaupun caranya mungkin salah, tapi inilah lumrah manusia, tapi hati akan kembali sejuk bilamana ada ibubapa yang menghargai kita. Siap belikan makanan beb...heh....Ibubapa, yang datang adalah sebahagian komuniti yang berada di luar sistem kampus, segala rungutan mereka adalah biasa, namun cacian yang didengar didalam kampus, lebih membingitkan...ya, orang-orang ini hanya tahu mengherdik dan mengkritik, tapi tidak mahu sama-sama berada dalam sistem untuk membantu. pesan aku pada orang-orang ini, cubalah berada didalam sistem dan rasailah sendiri kenikmatannya. oh ada juga PPMS yang berada didalam sistem sendiri yang gagal jumpa "keistimewaan" itu sendiri, tak dinafikan ada juga PPMS yang tidak berpuas hati dengan seseorang atau tidak berpuas hati dengan "jawatan" yang diterima, maka menyalahkan organisasi PPMS itu. hmmm, aku bukanlah nak kata PPMS itu "perfect", kejayaan sesuatu organisasi itu bergantung pada pengurusannya. kalau tidak puas hati, luahkan saja dalam mesyuarat atau kepada MT, bukannya memburuk-burukkan PPMS. panjang lah pulak!!!

ok....kepada semua bakal-bakal PPMS tahun ini, lakukanlah yang terbaik, harumkanlah nama USM dan bersedialah fizikal dan mental menghadapai pelbagai kerenah pelajar, ibubapa, pengurusan desa, pihak BHEPP, pusat pengajian, PTPTN, apa lagi ya???
apa-apapun, semoga berjaya......oh ya, janganlah malu untuk meminta pertolongan dari senior ya, di saat inilah kita perlu belajar segalanya.dan akhir sekali, hayatilah saat-saat anda berada di dalam sistem ini, pasti jumpa "kemanisannya". tak percaya? joinlah geng-geng senior semasa berada didalam dewan dalam setiap slot....

SELAMAT BERPPMS....

p/s: insyaallah, aku cuba untuk berada di bumi minden sebelum pelajar baru masuk, doakan aku ya!!!
owh, malam esok, aku, mr amalm dan abg gigi akan ke johore, menjalankan tugas sampingan kami...heh, jom berjohore!!!

0 comments:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP